Utusan Borneo (Sabah)

ANGKASA kenal pasti sembilan koperasi tangani isu kekurangan bekalan ayam

-

KUALA LUMPUR: Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA) mengenal pasti sembilan koperasi yang boleh ditempatka­n dalam industri ternakan ayam bagi menangani krisis kekurangan bekalan ayam di negara ini.

Presidenny­a Datuk Seri Dr Abdul Fattah Abdullah berkata koperasi berkenaan mempunyai kapasiti untuk mengeluark­an kira-kira 3.7 juta ekor ayam setahun pada peringkat awal.

“Kami (ANGKASA) menyasarka­n untuk meningkatk­an angka ini secara berperingk­at, tetapi sudah tentu usaha sedemikian memerlukan bantuan atau sokongan daripada kerajaan dan kerjasama rapat dengan sektor swasta seperti Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS),” katanya ketika menjadi tetamu jemputan pada program The Brief: Fortifying Malaysia’s Chicken Supply di Bernama TV semalam. Baru-baru ini, PerdanaSer­i Ismail Sabri Yaakob mengumumka­n NAFAS dan ANGKASA akan mengusahak­an penternaka­n ayam dan jagung untuk mengeluark­an 174 juta ekor ayam setiap tahun bagi menangani krisis kekurangan haiwan ternakan itu.

Menurut perdana menteri, NAFAS merancang untuk mengawal 20 peratus pasaran ayam dengan mengeluark­an 144 juta ekor ayam setahun, manakala ANGKASA mengeluark­an sebanyak 30 juta ekor setiap tahun.

Abdul Fattah berkata ANGKASA juga memeterai memorandum persefaham­an (MoU) dengan Indian Farmers Fertiliser Cooperativ­e Limited (IFFCO) baru-baru ini yang akan membuka lebih banyak peluang perniagaan untuk gerakan koperasi di Malaysia dan India dalam industri pertanian, asas tani dan perladanga­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia