Utusan Borneo (Sabah)

Serena, Tan bersua pada aksi pembukaan

Bintang tenis AS itu membuat kepulangan semula selepas setahun berehat

-

LONDON: Serena Williams telah ditetapkan untuk menghadapi pemain Perancis, Harmony Tan pada pusingan pertama Wimbledon apabila bintang Amerika itu kembali ke aksi perseorang­an selepas setahun pergi.

Juara bertahan lelaki Novak Djokovic memulakan pencariann­ya untuk gelaran ketujuh – dan keempat berturut-turut – bakal menentang Kwon Soon-woo dari Korea Selatan, yang menduduki tempat ke-75 di dunia.

Williams telah jatuh ke kedudukan ke-1,204 dalam ranking dunia dan tidak menjadi pilihan dalam kejohanan yang bermula pada hari Isnin ini.

Pemain berusia 40 tahun itu, yang mengambil bahagian dalam acara beregu di Eastbourne minggu ini, belum bermain perseorang­an sejak dia mengalami kecederaan semasa perlawanan pusingan pertama di Wimbledon 12 bulan lalu.

Persiapan Williams untuk Grand Slam menerima tamparan selepas pasangan beregunya Ons Jabeur menarik diri dari kejohanan Eastbourne akibat kecederaan lutut pada hari Khamis.

Atlet Amerika itu terakhir memenangi gelaran perseorang­an Wimbledon pada tahun 2016 dan mara peringkat akhir pada tahun 2018 dan 2019.

Wimbledon dianggap sebagai peluang terbaik Williams untuk menuntut mahkota perseorang­an Grand Slam ke-24 untuk menyamai rekod sepanjang masa Margaret Court.

Kali terakhir dia merangkul gelaran perseorang­an Grand Slam adalah di Terbuka Australia pada tahun 2017.

Pemain pilihan utama wanita, Iga Swiatek, yang telah memenangi enam kejohanan terakhirny­a, termasuk Terbuka Perancis, bakal menentang pemain Croatia Jana Fett dalam undian Jumaat.

Pemain pilihan ke-16 Romania Simona Halep, yang tidak bermain di Wimbledon sejak memenangi gelaran 2019, mempunyai pembukaan yang sukar menentang pemain Czech Karolina Muchova.

Djokovic, 35, sedang memburu untuk memenangi Grand Slam ke-21, yang akan membawanya hanya satu tempat di belakang rekod Rafael Nadal sebanyak 22 kemenangan.

Ia juga akan menjadi gelaran Wimbledon ketujuhnya, membawanya setaraf dengan Pete Sampras dan hanya satu di belakang Roger Federer, yang tidak bermain kejohanan memandangk­an dia sedang pulih dari kecederaan.

Nadal, 36, yang bakal membuat penampilan pertamanya di Wimbledon sejak 2019 selepas memenangi Terbuka Australia dan Terbuka Perancis tahun ini, berdepan Francisco Cerundolo dari Argentina.

Juara dua kali Britain, Andy Murray, yang sedang bertarung dengan masalah abdomen, akan bermain menentang pemain Australia James Duckworth.

Dengan pertarunga­n di gelanggang rumput tidak lagi diambil kira dalam pilihan, naib juara Terbuka Perancis, Casper Ruud pemain ranking tempat ketiga, Stefanos Tsitsipas keempat dan Carlos Alcaraz kelima, semuanya masih cuba untuk memahami permukaan rumput.

Wimbledon pada bulan April mengumumka­n bahawa ia akan mengharamk­an pemain dari Rusia dan Belarus kerana penceroboh­an berterusan ke Ukraine, bermakna pemain nombor satu dunia Daniil Medvedev adalah antara yang tidak hadir.

 ?? ?? SERENA
SERENA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia