Utusan Borneo (Sabah)

Maritim Malaysia rampas syabu

-

LABUAN: Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Labuan merampas satu bungkusan dadah disyaki jenis syabu bersama sebuah bot gentian di perairan Menumbok, awal pagi semalam.

Pengarah Zon Maritim Labuan, Kepten Maritim Nudin Jusoh berkata, bot peronda Maritim Malaysia yang sedang dalam penugasan rondaan OP Sejahtera 1/2006, OP Benteng Laut Timur 1/2020 dan OP Kuda Laut 2/2020 di perairan Labuan mengesan sebuah bot sedang bergerak dalam keadaan mencurigak­an sekitar jam 12.30 pagi semalam.

Sebaik dihampiri, bot terbabit bertindak memecut laju melarikan diri menuju ke kawasan Tanjung Kelias, Menumbok.

Suspek berjaya meloloskan diri, namun hasil pencarian di kawasan sekitar menemui sebuah bot gentian kaca yang ditinggalk­an.

Hasil penggeleda­han berjaya menemui dadah disyaki jenis syabu dengan anggaran berat lebih kurang 900 gram disembunyi­kan di dalam bot terbabit.

Dadah berserta bot gentian kaca itu dibawa ke Jeti Maritim Labuan untuk siasatan lanjut. Kes disiasat mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952.

Usaha mengesan pemilik serta dalang yang terlibat akan dijalankan bagi memastikan pelaku jenayah dikenakan hukuman sewajarnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia