Utusan Borneo (Sabah)

DXN Holdings Bhd disenarai di pasaran utama pada RM0.69, mewakili permodalan pasaran RM3.4 bilion

-

KUALA LUMPUR: DXN Holdings Bhd (DXN) telah disenaraik­an di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad. Harga saham dibuka pada RM0.69 dengan jumlah pembukaan sebanyak 12,712,500 saham. DXN disenaraik­an di bawah nama saham ‘DXN’ dan kod saham ‘5318’.

Berucap pada majlis penyenarai­an itu, Pengerusi Eksekutif dan Pengasas Bukan Bebas DXN, Datuk Lim Siow Jin berkata: “Kami gembira dengan kejayaan penyenarai­an DXN di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad. Sambil DXN memulakan perjalanan baharu ini, kami percaya penyenarai­an ini akan membuka peluang baharu untuk perniagaan kami, membolehka­n kami meningkatk­an lagi keterlihat­an korporat kami dan akses kepada pasaran baharu. Ini merupakan peristiwa penting bagi DXN, dan kami menantikan banyak peluang pertumbuha­n yang akan menyertain­ya.”

DXN berjaya mengumpul sejumlah RM112.0 juta hasil melalui penawaran runcitnya.

Daripada jumlah hasil yang diperoleh, RM80.0 juta telah diperuntuk­kan untuk pembayaran balik pinjaman bank manakala RM7.9 juta diperuntuk­kan untuk keperluan modal kerja, terutamany­a untuk pembelian bahan mentah utama yang digunakan untuk menghasilk­an barangan siap dan bahan pembungkus­an utama. RM24.1 juta lagi daripada jumlah hasil yang diperoleh akan digunakan untuk membayar yuran dan perbelanja­an bagi tawaran awam permulaan DXN (IPO) dan penyenarai­an di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad.

“Kami akan terus menumpukan pada penyampaia­n produk pengguna berkualiti dan berorienta­sikan kesihatan kepada pelanggan kami di seluruh dunia dan memberikan pulangan kepada pemegang saham kami mengikut nisbah pembayaran sasaran kami antara 30 hingga 50 peratus daripada keuntungan yang boleh diagihkan kepada pemilik DXN bagi setiap tahun kewangan secara disatukan,” tambah Lim.

Berdasarka­n saham biasa terbitan DXN yang diperbesar­kan sebanyak 4,985,000,000 dan harga pembukaan RM0.69, permodalan pasaran DXN adalah kira-kira RM3.4 bilion. DXN juga bercadang untuk mengisytih­arkan dividen tahunan dengan nisbah pembayaran sasaran antara 30 hingga 50 peratus daripada keuntungan­nya yang boleh diagihkan kepada pemiliknya secara disatukan.

Maybank Investment Bank Berhad ialah Penasihat Utama, Penyelaras Global Bersama, Pengumpul Buku Bersama, Penaja Jamin Urusan Bersama dan Penaja Jamin Bersama untuk IPO. CIMB Investment Bank Berhad pula ialah Penyelaras Global Bersama, Pengumpul

Buku Bersama, Penaja Jamin Urusan Bersama dan Penaja Jamin Bersama untuk IPO. CLSA Limited dan CLSA Securities Malaysia Sdn Bhd ialah Penyelaras Global Bersama dan Pengumpul Buku Bersama untuk IPO manakala RHB Investment Bank Berhad ialah Pemilik Buku Bersama dan Penaja Jamin Bersama untuk IPO.

 ?? ?? PENYENARAI­AN: (Dari kiri) Pengarah Bebas Bukan Eksekutif DXN Holdings Bhd Abraham Verghese, Pengarah Kanan Bukan Eksekutif DXN Holdings Bhd Datuk Noripah Kamso, Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif DXN Holdings Bhd Dato’ Lim Boon Yee, Pengerusi Eksekutif Bukan Bebas Datuk Lim Siow Jin, Pengarah Eksekutif Bukan Bebas dan Ketua Pegawai Eksekutif DXN Holdings Bhd Teoh Hang Ching, Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas DXN Holdings Bhd Vibhav Panandiker, Pengarah Bukan Eksekutif Bebas DXN Holdings Bhd Tunku Afwida Tunku A. Malek dan Pengarah Bukan Eksekutif Bebas DXN Holdings Bhd Ong Huey Min.
PENYENARAI­AN: (Dari kiri) Pengarah Bebas Bukan Eksekutif DXN Holdings Bhd Abraham Verghese, Pengarah Kanan Bukan Eksekutif DXN Holdings Bhd Datuk Noripah Kamso, Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif DXN Holdings Bhd Dato’ Lim Boon Yee, Pengerusi Eksekutif Bukan Bebas Datuk Lim Siow Jin, Pengarah Eksekutif Bukan Bebas dan Ketua Pegawai Eksekutif DXN Holdings Bhd Teoh Hang Ching, Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas DXN Holdings Bhd Vibhav Panandiker, Pengarah Bukan Eksekutif Bebas DXN Holdings Bhd Tunku Afwida Tunku A. Malek dan Pengarah Bukan Eksekutif Bebas DXN Holdings Bhd Ong Huey Min.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia