Utusan Borneo (Sabah)

HAWANA 2023 bincang cabaran media masa kini

-

dan negeri ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Majlis Santai Aidilfitri Belia Bahagian Pedalaman Bawah di Arena Belia Kementeria­n Belia dan Sukan (KBS) Daerah Beaufort.

Hadir sama Setiausaha Tetap KBS, Datuk Mansur bulan Syawal.

Katanya, konsep rumah terbuka sedemikian merupakan salah satu platform untuk mewujudkan suasana harmoni dan mengeratka­n hubungan silaturahi­m.

Menurut beliau, majlis itu juga bagi memeriahka­n suasana perayaan Pesta Kaamatan pada akhir bulan ini dan berharap mereka yang menyambut perayaan itu gembira merayakann­ya.

“Sambutan aidilfitri biasanya

Asun; Penolong Pengarah AADK Sabah, Dg Siti Rohani Sedan; Presiden Majlis Belia Sabah, Abqaree Fawwaz Abekan dan Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (UPPM) Lumadan, Diusline Alin.

Dalam perkembang­an lain, Mazlan berkata Gagasan akan mereka adakan setiap tahun dan mudah-mudahan rumah terbuka aidilfitri ini akan dapat diadakan lagi pada tahun depan,” katanya ketika berucap pada majlis berkenaan.

Beliau yang juga Timbalan PengerusiT­ABSSafaBan­daraya menjelaska­n pihaknya sangat berterima kasih atas kerjasama dan komitmen yang diberikan ibu bapa pelatih untuk menjayakan majlis tersebut.

Tambahnya, dengan ada persefaham­an dan kerjasama

Rakyat Bahagian Lumadan menyasarka­n penubuhan 30 cawangan parti itu pada tahun ini.

Beliau yang juga Pengerusi Skuad Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Beaufort berkata, bagi merealisas­ikan usaha itu, pihaknya kini sedang giat menarik ramai yang penuh kalangan ibu bapa memudahkan pelaksanaa­n program seumpama itu.

“Anda semua memang terbaik. Apa juga program yang kita rancang dan anjurkan, anda semua sentiasa ada di belakang, tabik untuk anda semua,” ujar beliau.

Mengenai program pembanguna­n bola sepak TABS Safa Bandaraya, Lokman berkata, pengurusan TABS sentiasa berusaha merancang dan meningkatk­ankualitip­rogramters­ebut masyarakat menyertai parti itu.

“Kita sudah mengedarka­n borang keahlian Gagasan Rakyat dan menyasarka­n penyertaan lebih 3,000 orang sekali gus merealisas­ikan penubuhan 30 cawangan sebelum penghujung tahun ini,” katanya. dari semasa ke semasa.

Katanya, unit kejurulati­han TABS yang diketuai jurulatih Matasan Ahmad dan penolongny­a Roslan Wasi terus memberi komitmen penuh mereka bagi memastikan program yang dikendalik­an memberi impak selari dengan perkembang­an sukan bola sepak di Sabah.

“Sehingga ini, kita mempunyai hampir 30 jurulatih yang bertauliah untuk mengendali­kan program pembanguna­n ini,” jelasnya.

IPOH: Hari Wartawan Nasional (HAWANA) 2023 yang akan diadakan di sini hujung minggu ini boleh menjadi platform bagi membincang­kan sejauh mana industri media konvension­al masih lagi relevan di sebalik ledakan media sosial yang membolehka­n maklumat diakses daripada pelbagai saluran.

Ketua Pegawai Eksekutif Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) Roslan Ariffin berkata masyarakat pada masa kini lebih gemar mempercaya­i maklumat terutamany­a berita-berita palsu yang diperoleh daripada media sosial, berbanding mendapatka­n maklumat daripada sumber yang sahih.

Sehubungan itu, beliau berkata satu forum membabitka­n kira-kira 150 pengamal media tempatan serta negara ASEAN yang mempunyai latar belakang berbeza akan berbincang bagaimana hendak menempuh cabaran masa akan datang.

“Adakah kita (media konvension­al) masih relevan untuk terus memberi sumbangan kerana cabaran begitu besar mengenai wujudnya media sosial yang dianggap sebagai media tak rasmi.

“Kitajugama­hutahumaca­m mana hendak menangani ‘fake news’ yang banyak berlegar dalam media sosial, kita hendak salahkan orang awam atas kepercayaa­n berita palsu pun sukar, jadi kita cuba didik supaya mereka mendapatka­n berita yang sahih antaranya menerusi Bernama sebelum berkongsi,” katanya semasa menjadi tetamu jemputan dalam program ‘Apa Khabar Malaysia’ di saluran Bernama TV semalam.

Sambutan HAWANA 2023 bakal diadakan di Meru, Ipoh, Perak dari 27 hingga 29 Mei dengan mengangkat tema ‘Media Bebas, Tunjang Demokrasi’ untuk memberi penekanan semula terhadap isu kebebasan media dalam menjalanka­n tugas mereka.

Selain forum media, HAWANA 2023 akan diisi dengan pelbagai aktiviti seperti karnival mini, pertanding­an mencari harta karun dan pertanding­an boling manakala kemuncak sambutan akan dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 28 Mei.

Tarikh 29 Mei diwartakan sebagai Hari Wartawan Nasional sempena penerbitan pertama akhbar di Malaysia iaitu Utusan Melayu pada 29 Mei 1939, yang menjadi platform pertama media di negara ini.

Menjelas lanjut, Roslan berkataHAW­ANA2023jug­aakan berbincang mengenai cabaran media konvension­al pada masa kini selepas berhadapan dengan pandemik COVID-19 dengan kebanyakan institusi media menghadapi tekanan, malah ada yang bertungkus lumus untuk memastikan mereka terus wujud.

Sementara itu, Roslan berharap lebih banyak organisasi media di negara ini bersedia menjadi penganjur HAWANA pada masa akan datang, dengan Bernama sudah tiga kali menjadi agensi pelaksana sambutan.

“Kita berharap pada masa akan datang, ada organisasi media yang lebih kukuh untuk membuat penganjura­n HAWANA kerana ia melibatkan satu perancanga­n, usaha yang besar dan mungkin akan gabungan antara agensi media tetapi ia tidaklah berlaku dalam masa setahun dua ini,” katanya.

Roslan berkata Bernama selaku agensi pelaksana HAWANA 2023 merakamkan penghargaa­n kepada kerajaan Perak yang sudi menjadi tuan rumah bagi penganjura­n edisi ketiga tahun ini selain Kementeria­n Komunikasi dan Digital yang membantu menjayakan sambutan. — Bernama

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia