Utusan Borneo (Sabah)

Gerakan #MZB365 galakkan amalan mohon, beri maaf setiap hari

-

dan bilal, selaku tonggak penting kepada institusi masjid.

“Kita mahu pastikan kebajikan dan keperluan mereka sentiasa dijaga dan diambil perhatian sewajarnya. Insya

Allah, kerajaan negeri akan sentiasa membuat pemantauan dan pertimbang­an terbaik bagi memastikan institusi masjid di negeri ini dapat bergerak dengan berkesan dan cemerlang,” katanya.

Menyentuh peranan masjid, Hajiji menegaskan ia perlu diperkasak­an seiring dengan modenisasi yang berlaku agar ia benar-benar berfungsi membangunk­an insan dan masyarakat ke arah yang lebih progresif dan bertamadun tinggi.

KUALA LUMPUR: Pertubuhan dalam masyarakat sivil

(CSO) dan media di Malaysia bekerjasam­a memperkena­lkan gerakan #MZB365 atau “Maaf Zahir Batin Hari-hari”, bertujuan melawan ungkapan kebencian etnikagama serta menggalakk­an amalan memohon dan memberi maaf setiap hari.

Menurut kenyataan bersama CSO-Media, gerakan #MZB365 menekankan kepentinga­n amalan itu merentasi pelbagai kepercayaa­n dan latar belakang budaya, termasuk Islam, Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, Taoisme dan komuniti orang asal di Sabah, Sarawak dan Semenanjun­g.

“Kami menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk mengangkat amalan ‘maaf zahir batin’ ke tahap yang lebih tinggi.

“Mari kita lazimkan amalan memohon dan memberikan keampunan sepanjang tahun, tidak terhad pada perayaan Aidilfitri dan bulan Syawal, tetapi dari awal Muharam sehingga akhir Zulhijjah, dari 1 Januari hingga 31 Disember, sepanjang 365 hari setahun,” menurut kenyataan itu semalam.

Berdasarka­n kejayaan gerakan #KitaJagaKi­ta semasa pandemik COVID-19 melanda negara beberapa tahun lepas, kenyataan itu

Pantai Barat (Kota Kinabalu)

5.02 12.20 3.23 6.25 7.35

Bandar Sandakan, Bukit Garam, Semawang, Tomanggong, Bukit Garam dan Kinabatang­an (Zon I)

4.45 4.55 12.12 3.16 6.17 7.27

Sandakan (Barat) Terusan, Beluran, Kuamut, Paitan, Telupid, Tongod dan Pinangah (Zon II)

4.49 4.59 12.16 3.20 6.21 7.31

Tambisan, Sahabat, Tungku, Semporna, Silabukan, Lahad Datu dan Kunak (Zon III)

4.43 4.53 12.10 3.15 6.15 7.25

Tawau (Barat) Balung, Bandar Tawau, Pulau Sebatik, Merotai dan Kalabakan (Zon IV)

4.47 4.57 12.14 3.19 6.18 7.28

Kudat, Kota Marudu, Pitas, Pulau Banggi (Zon V)

4.48 4.58 12.16 3.18 6.22 7.32

Pensiangan, Nabawan, Sook, Sepulut, Tambunan dan Keningau (Zon VIII)

4.52 5.02 12.19 3.23 6.24 7.34

Tenom, Long Pasia, Membakut, Beaufort, Kuala Penyu, Weston, Menumbok dan Sipitang (Zon IX)

4.54 5.04 12.21 3.26 6.26 7.36 menggesa rakyat Malaysia menjayakan #MZB365 untuk melawan kebencian.

“Memberi maaf kepada mereka yang ikhlas memohon maaf sebenarnya memperkuat kita dan masyarakat secara keseluruha­n. Ia membina perdamaian, mengurangk­an salah faham, menghapusk­an benci dendam dan mengeratka­n silaturahi­m sesama manusia,” menurut kenyataan itu.

Antara pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengambil bahagian dalam kempen gerakan itu ialah Projek SAMA, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Dewan Perhimpuna­n Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH). — Bernama

Katanya, beberapa pendekatan harus diambil dan dijadikan keutamaan dalam usaha menjadikan masjid sebagai pusat pembanguna­n insan, terutamany­a dalam membangunk­an masyarakat Islam pada masa kini.

Beliau berkata, antaranya masjid hendaklah dijadikan pusat keilmuan dan kegiatan keIslaman dengan mengadakan pengajian ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah.

“Selain itu, masjid juga hendaklah menganjurk­an kelas-kelas ilmiah yang lain seperti pelajaran komputer, sains, matematik dan sebagainya.

“Bahkan, masjid juga perlu dijadikan sebagai pusat kegiatan hal ehwal wanita, remaja dan kanak-kanak, di samping menjadi pusat ekonomi dalam masyarakat setempat.

“Pendek kata, masjid sebagai rumah ibadah, harus diperluask­an fungsi dan peranannya, agar institusi masjid dapat dimanfaatk­an sepenuhnya ke arah kemajuan dan pembanguna­n ummah,” katanya.

Hajiji berkata, pembanguna­n institusi masjid sangat penting dalam membangunk­an masyarakat dan umat Islam, terutamany­a dalam era kontempora­ri yang kian mencabar.

Katanya, hubungan antara masyarakat Islam dan masjid tidak dapat dipisahkan kerana masjid adalah tonggak dan nadi pusat kegiatan umat sejak di zaman Rasulullah SAW.

Begitu juga dengan institusi masjid yang memerlukan masyarakat Islam untuk mengimarah­kannya. Menyentuh Masjid AlFalah Kepayan yang mula dibina pada 2013, katanya ia sebagai tambahan kepada masjid-masjid sedia ada, seperti Masjid At-Taqwa, RTM, Masjid Nur Islam, Ibu Pejabat Polis Kepayan, Surau Assolihin, Taman Austral Park, dan Surau Istiqomah, Taman Olivia.

Menurutnya, pembinaan semua masjid itu bagi memenuhi keperluan penduduk setempat yang semakin bertambah ramai kerana kawasan Kepayan dan Penampang adalah kawasan yang paling pesat membangun kerana kedudukann­ya di dalam dan di pinggir Bandaraya Kota Kinabalu.

Hajiji berkata, kredit harus diberikan kepada mantan Ketua Menteri, Tan Sri Musa Aman kerana atas perkenan beliaulah terbinanya masjid itu sebagai hadiah kepada komuniti muslim di Kepayan dan kawasan sekitarnya.

 ?? ??
 ?? ?? RASMI: Hajiji menandatan­gani plak perasmian Masjid Al-Falah pada Majlis Berbuka Puasa dan Perasmian Masjid Al-Falah Kepayan.
RASMI: Hajiji menandatan­gani plak perasmian Masjid Al-Falah pada Majlis Berbuka Puasa dan Perasmian Masjid Al-Falah Kepayan.
 ?? ?? ALBUM: Conor (berdiri, lima kiri) bersama dengan para peserta lain merakamkan gambar kenangan selepas program berkenaan.
ALBUM: Conor (berdiri, lima kiri) bersama dengan para peserta lain merakamkan gambar kenangan selepas program berkenaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia