Utusan Borneo (Sarawak)

BRAZIL DAMBA TIKET PUSINGAN KEDUA

Berdepan tugas sukar menentang Cameroon pada perlawanan terakhir peringkat kumpulan hari ini

-

BRASILIA, Brazil: Brazil akan cuba mengesahka­n tiket ke pusingan kedua Piala Dunia 2014 ketika pasukan tuan rumah itu berdepan dengan lawan yang sudah tersingkir dari saingan Kumpulan A, Cameroon pada perlawanan di Stadium Kebangsaan di sini hari ini.

Skuad kendalian Luiz Felipe Scolari itu menewaskan Croatia dan seri dengan Mexico dari dua perlawanan pertama bergelut untuk mempamerka­n aksi meyakinkan pada kedua- dua perlawanan tetapi jurulatih dan pemainnya mendakwa dalam beberapa hari lalu di mana tuan rumah kejohanan itu sedang ‘ berkembang’ ketika kejohanan berlarutan.

Brazil memulakan perlawanan terakhir kumpulan – perlawanan ke- 100 mereka pada Piala Dunia dengan kedudukan ke pusingan kedua masih belum terjamin tetapi penjaga gol Julio Cesar menegaskan pada minggu ini di mana kualiti lawan yang mereka hadapi setakat ini telah membantu pasukan.

“Ini adalah kumpulan yang sukar tetapi ia sesuatu yang hebat bagi kami. Kami lebih suka menentang tiga pasukan ini dan berdepan entu. Tingkah laku beberapa pemain tidak memuaskan. Apa yang mereka lakukan tidak boleh diterima,” kata Finke. Mengenai prestasi pasukannya, beliau berkata: “Kami sudah menganalis­a dua perlawanan pertama dan berusaha memperbaik­inya dengan pemain. Ada beberapa situasi di mana pemain kurang tumpuan dan juga kami tumpul di barisan serangan menentang Croatia tetapi kami boleh memperbaik­inya apabila Konfederas­i 2003.

“Cameroon datang tanpa sebarang tekanan tetapi mereka masih bermain untuk maruah dan cuba untuk bangkit selepas dua kekalahan pertama,” kata pemain pertahanan Brazil, David Luiz.

“Maruah mereka tercalar dan mereka mahu menewaskan Brazil kerana ia seperti memenangi Piala Dunia bagi mereka,” tambah beliau: “Objektif kami ialah untuk melepasi pusingan pertama dan memenangi saingan kumpulan ini”.

Bagi Brazil, penyerangn­ya, Hulk, yang mengalami kecederaan semasa latihan menjelang perlawanan menentang Mexico dijangka akan kembali diturunkan. — AFP kesukaran kerana ia membolehka­n anda memberikan fokus dari awal yang mana ia adalah penting pada kejohanan seperti ini,” kata beliau.

Tekanan sememangny­a sangat tinggi ke atas Brazil tetapi anak buah Scolari tidak perlu berasa panik dengan kedudukan mereka dalam kumpulan. Mereka mendahului kumpulan dengan perbezaan gol berbanding Mexico dan satu keputusan seri sudah memadai untuk meneruskan kemaraan ke pusingan kedua dan bertemu sama ada Chile atau

Ini adalah kumpulan yang sukar tetapi ia sesuatu yang hebat bagi kami. Kami lebih suka menentang tiga pasukan ini dan berdepan kesukaran kerana ia membolehka­n anda memberikan fokus dari awal yang mana ia adalah penting pada kejohanan

” seperti ini. Julio Cesar Penjaga gol Brazil

Belanda.

Apa yang pasti, mereka tetap meneruskan kemaraan jika kalah, selagi Mexico menewaskan Croatia pada perlawanan lain, yang berlangsun­g pada masa yang sama di Recife hari ini.

Dalam apa jua kes, prospek Brazil tewas kepada pasukan Cameroon yang sudah tersingkir sememangny­a tipis.

Cameroon, yang dibimbing Volker Finke, gagal mengulangi pencapaian kali pertama Cameroon layak

ke pusingan kedua sejak 1990 dan kempen mereka sudah bermasalah sebelum tiba di Brazil.

Perbalahan tentang pembayaran bonus kepada pemain hampir menyebabka­n pasukan tidak berlepas ke Brazil dan menjadi pasukan pertama disingkirk­an dari saingan Piala Dunia selepas tewas 1- 0 kepada Mexico dan 4- 0 kepada Croatia.

Ketika kapten pasukan, Samuel Eto’o bergelut den- gan kecederaan lutut dan beliau tidak berlatih sejak perlawanan menentang Mexico, Finke melihat penampilan Alex Song berakhir

awal apabila dibuang padang selepas menyiku Mario Mandzukic pada perlawanan menentang Croatia sebelum pemain pertahanan kiri, Benoit Assou- Ekotto menyerang rakan sepasukann­ya, Benjamin Moukandjo pada akhir permainan. “Kami akan bercakap

dengan pemain tert- menentang Brazil nanti”.

Walaupun dengan masalah ini, Brazil menyedari ancaman Cameroon apabila mengimbau perlawanan pertama kedua-dua pasukan sejak Cameroon mengejutka­n juara dunia ketika itu, Perancis dengan 1- 0 pada Piala

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia