Utusan Borneo (Sarawak)

Permohonan RMM hampir 20 keluarga di Kampung Sejingkat diluluskan

-

KUCHING: Permohonan hampir 20 keluarga dari Kampung Sejingkat dekat sini bagi program Rumah Mesra Rakyat (RMM) yang dibangunka­n di Muara Tebas telah diluluskan.

Berita gembira itu dimaklumka­n oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Demak Laut Dr Hazland Abang Hipni pada Sukan Rakyat dan Prihatin Rakyat di kampung itu semalam.

“Kelulusan permohonan RMR ini merupakan perjuangan terkini kerajaan di mana hampir 20 buah keluarga yang tinggal di tepi sungai kampung ini telah diluluskan permohonan bagi program RMR di Muara Tebas.

“Kesemua mereka ini telah ditemu duga bagi fasa pertama program RMR yang telah diagih kepada individu yang layak terutama mereka yang mendiami kawasan tepi sungai,” katanya.

Projek RMR di Muara Tebas merangkumi 1,000 unit RMR yang akan dibangunka­n dalam tujuh peringkat bagi tempoh empat tahun.

Mengulas mengenai program yang dihadiriny­a semalam, Dr Hazland berkata ia merupakan satu cara untuk meningkatk­an silaturahi­m serta keharmonia­n penduduk setempat.

Katanya program itu juga berupaya meningkatk­an kesihatan fizikal masyarakat selain sebagai wadah untuk bertemu dalam suasana yang santai.

Pada program itu semalam, Dr Hazland turut menyampaik­an sumbangan prihatin rakyat kepada 50 penerima dari kampung tersebut.

Dianjurkan oleh Pergerakan Wanita PBB Cawangan N.5 Demak Laut, program itu semalam turut mendapat kerjasama Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Sarawak serta PBB Ranting Kampung Sejingkat.

Turut hadir Ketua Pergerakan Wanita PBB Cawangan N. 5 Demak Laut Rokiah Tambin, Ketua PBB Ranting Kampung Sejingkat Peli Nebo dan Ketua Kaum Kampung Sejingkat Hamdan Morshidi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia