Utusan Borneo (Sarawak)

Keharmonia­n masyarakat berbilang kaum dan agama harus dipelihara, kata Daud

-

KUCHING: Keharmonia­n masyarakat berbilang kaum dan agama harus dipelihara bagi memastikan kestabilan serta perpaduan yang kukuh di negeri ini.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) berkata, tanpa adanya keharmonia­n serta semangat muhibah maka suasana yang tidak tenteram dan permusuhan pasti berlaku dalam masyarakat.

“Kita harus bersyukur dengan keadaan yang harmoni ini membolehka­n kita hidup bersatu padu, saling bantu-membantu dan apa yang penting kita dapat meraikan setiap perayaan dalam keadaan aman.

“Kalau kita lihat di negara luar yang sedang bergolak sekarang ini mereka meraikan perayaan dalam keadaan serba kekurangan dan tidak tenteram,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri di Kampung Sinjan, Petra Jaya di sini semalam.

Daud yang juga Menteri Muda Pembanguna­n Infrastruk­tur menambahny­a, keadaan yang tidak harmoni dan tanpa adanya perpaduan akan menyukarka­n pem- bangunan untuk masyarakat.

“Setiap masyarakat merasai pembanguna­n dengan adanya kerjasama dan semangat bersatu hati yang perlu kita kekalkan,” tegasnya.

Pada masa sama, beliau menggesa masyarakat kampung hidup bertolak ansur dan mengekalka­n semangat gotong-royong yang dilihat semakin hilang dalam generasi baharu masa kini.

“Justeru, saya menyeru penduduk kampung agar meneruskan kerjasama erat dalam menjayakan majlis-majlis yang dapat menyatukan ummah seperti yang dilakukan pada hari ini (semalam),” ujarnya.

Majlis turut dihadiri kira-kira 100 anak yatim dan penduduk Kampung Sinjan.

 ??  ?? SUMBANGAN: Daud menyampaik­an duit raya kepada anak-anak yatim.
SUMBANGAN: Daud menyampaik­an duit raya kepada anak-anak yatim.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia