Utusan Borneo (Sarawak)

Pertumbuha­n eksport dijangka meningkat hasil permintaan global yang kian kukuh

-

KUALA LUMPUR: Pemulihan eksport Malaysia dijangkaka­n meningkat pada 2014 selepas mencatat pertumbuha­n suram tahun lepas, yang meunjukkan permintaan global ke atas produk terbabit yang semakin kukuh di peringkat dunia, kata RHB Research.

Dalam satu kenyataan, ia berkata selepas mencatat peningkata­n kukuh pada separuh pertama 2014, pertumbuha­n eksport dijangkaka­n menyederha­na pada separuh kedua tahun ini hasil kesan mata wang yang lemah kini sudah berakhir, dan kesan asas kembali tinggi.

Firma penyelidik­an itu mengulas penurunan ketara eksport Malaysia pada Julai, berkembang 0.6 peratus tahun ke tahun, yang merupakan catatan pertumbuha­n paling perlahan dalam tempoh 13 bulan.

I b kt

k

i

lbl dijangka mengekalka­n pertumbuha­n pada kadar yang lebih pantas pada 2014, dan permintaan global yang semakin meningkat, dijangka meningkatk­an pertumbuha­n eksport negara dalam tempoh setahun penuh.

Untuk masa depan, firma penyelidik­an itu berkata pemulihan ekonomi dunia tidak sekata, namun gambaran secara meluas menunjukka­n pertumbuha­n mampan dalam sembilan bulan akan datang.

“Ekonomi dunia dijangkaka­n meningkat mengakhiri 2014. Kami menjangkak­an pertumbuha­n global kekal pada 3.0 peratus pada 2014, seperti 2013, dan diunjur mengukuh kepada 3.6 peratus pada 2015.

“Jualan semikonduk­tor global mengekalka­n pertumbuha­n kukuh pada 9.9 peratus tahun ke tahun pada Julai, meskipun lebih perlahan bb di 10 1 t d Jun, diketuai peningkata­n dua angka di Eropah dan Asia Pasifik, katanya.

Kedudukan ini dijangkaka­n mengekalka­n pertumbuha­n eksport elektrik dan elektronik Malaysia berikutan pemulihan ekonomi global yang terus meningkat, manakala permintaan ekonomi serantau akan membantu eksport pengeluara­n bukan elektrik dan elektronik pada tahun ini.

Secara menyeluruh, RHB Research berkata ia menjangkak­an eksport sebenar berkembang kepada 6.4 peratus pada 2014 berbanding 0.6 peratus pada 2013.

Sementara itu, AllianceDB­S Research dalam kenyataan berasingan berkata berdasarka­n unjuran bercampur-campur dalam permintaan luar, eksport Malaysia dijangkaka­n menghadapi tekanan dalam pasaran Kesatuan Eropah, Jepun dan Chi B

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia