Utusan Borneo (Sarawak)

Pemandu bas sekolah memandu laju harus diambil tindakan

-

MIRI: Agensi kerajaan berkaitan diminta memantau pengusaha bas sekolah berikutan ada di kalangan pemandu terbabit memandu dalam keadaan berbahaya dan melanggar peraturan trafik.

Tinjauan Utusan Borneo di sini kelmarin mendapati terdapat pemandu bas sekolah terutama wanita memandu tanpa memikirkan keselamata­n penumpang dalam bas atau van sekolah terbabit.

“Ada kalangan pengusaha bas atau van sekolah tergesa- gesa menghantar dan mengambil pelajar dengan memandu terlalu laju sehingga melanggar lampu isyarat,” kata seorang pengadu dari kawasan Permyjaya di sini.

Pengadu turut memberitah­u, terdapat juga pengusaha bas sekolah itu mementingk­an kawasan yang menghalang pergerakan trafik dan sewajarnya individu ini dikenakan tindakan tegas.

“Pada waktu puncak sama ada tengah hari atau petang, ada kalangan mereka parkir di kawasan yang tidak dibenarkan sehingga laluan sepatutnya dua lorong menjadi satu lorong disebabkan sikap buruk mereka itu,” ujarnya.

Menurut pengadu, sikap pemandu bas sekolah memandu laju tanpa menghirauk­an keselamata­n penumpang perlu diberi perhatian serius oleh agensi-agensi kerajaan yang berkaitan.

“Tidak semua pemandu bas bersikap sedemikian namun bagi individu yang memandu terlalu berbahaya sehingga mengancam nyawa orang lain, perlulah dikenakan tindakan tegas,” katanya. Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) Sarawak Wan Zain Syed Mohdzar turut mengulas isu sama namun masih belum ada kesedaran di kalangan pemandu bas sekolah.

Pada masa sama, beliau juga berharap agensi-agensi kerajaan berkaitan memeriksa setiap bas sekolah dalam tempoh tertentu bagi memastikan tahap keselamata­n pengangkut­an awam terjamin.

“Bas sekolah yang usang dan tidak berupaya untuk beroperasi harus diganti dengan bas baharu yang selesa dan menyediaka­n ruang yang lebih luas.

“Jika sesebuah bas sekolah membawa lebih muatan penumpang dan jika berlaku kemalangan ketika itu, maka ia akan meragut lebih banyak nyawa pelajar sekolah,”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia