Utusan Borneo (Sarawak)

Lebih 50 maut nahas bas di Pakistan

-

KARACHI: Sekurangku­rangnya 56 orang, termasuk 18 kanak-kanak, maut semalam apabila sebuah bas penumpang berlanggar dengan sebuah trak barangan di selatan Pakistan.

Kemalangan tersebut berlaku dekat kota Khairpur, 450 kilometer ke utara Karachi, ibu kota wilayah selatan Sindh.

“Bas penumpang ke Karachi itu, yang datang dari kota Swat di barat laut memasuki lorong jalan yang salah dan berlanggar dengan sebuah kontena barangan, lalu membunuh 56 orang,” kata seorang pegawai kanan polis tempatan Nasir Aftab kepada AFP.

Beliau berkata 18 penumpang cedera dalam nahas itu, dan menambah mereka yang maut dan kemalangan tersebut termasuk 17 wanita dan 18 kanak-kanak.

Seorang doktor kanan di Hospital Awam Khairpur mengesahka­n bilangan kematian dan berkata tiga orang mengalami kecederaan parah.

Peralatan penyelamat khidmat kecemasan adalah asas dan apabila nahas berlaku jauh dari bandar besar, sesuatu yang sering berlaku, usaha menyelamat boleh memakan masa yang lama, sekali gus mengurangk­an peluang penumpang yang cedera untuk hidup.

Pada April lalu sebuah bas merempuh sebuah treler- traktor dalam satu pelanggara­n kelajuan tinggi di Sindh dan membunuh 42 orang manakala pada Mac lalu satu nahas dahsyat di antara dua buah bas dengan sebuah lori tangki petrol mengorbank­an 35 orang, dengan ramai yang terbakar hidup-hidup apabila minyak terbakar.

Kawasan bergunungg­anang di Kashmir dan utara, di mana pemandu memandu di selekoh tajam yang sempit di atas gaung tinggi tanpa mempedulik­an keselamata­n, khususnya cenderung mengalami kemalangan.

Sementara itu, sejumlah tiga kemalangan dalam tempoh 10 hari berlaku sepanjang Mac lalu di Kashmir dan wilayah barat laut, sekali gus membunuh 46 orang. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia