Utusan Borneo (Sarawak)

Tekanan Barcelona berkuranga­n

Belasah Elche 5-0 di Stadium Nou Camp dengan Messi jaring satu gol

-

MADRID, Sepanyol: Barcelona mengurangk­an tekanan pada minggu penuh drama apabila membelasah Elche 5-0 pada perlawanan yang hampir pasti mengesahka­n kemaraan mereka ke peringkat suku akhir Copa del Rey, walaupun ia hanya perlawanan pertama Khamis lepas.

Walaupun spekulasi menyelubun­gi masa depan beliau di kelab sejak beberapa hari, Lionel Messi mengetuai pasukannya dalam kesebelasa­n utama dan menjaringk­an gol dari satu tendangan penalti selepas Neymar dan Luis Suarez menjaringk­an gol untuk meletakkan pasukan tuan rumah selesa di hadapan.

Jordi Alba menjaringk­an gol keempat selepas rehat sebelum Neymar melengkapk­an jaringan dengan satusatu rembatan cantik dari jarakarak jauh.

Dengan syarat tiada sebarang malapetaka pada perlawanan kedua di Elche pada Januari, Barca akan bertemu dengan pemenang perlawanan di antara Atletico Madrid dan Real Madrid di suku akhir.

“Saya tidak bercakap tentang apa yang berlaku dalam bilik persal- inan,” kata N e y m a r apabila ditanya tentang satu l a p o r a n perbala- han di antara Messi dan Enrique.

“Saya gembira dengan perlawanan yang saya dan pasukan harungi. Kami mengambil satu langkah besar

ke hada- minat untuk membuktika­n sesuatu kepada Enrique dari awal dan Neymar tidak bernasib baik melihat rayuan penaltinya ditolak pada minit ke-10 apabila terjatuh ketika diasak oleh Damien Suarez. sebagai sokongan selepas kesukaran kelab dalam beberapa hari yang lalu dan beliau membalas sokongan itu dengan menjaringk­an gol ketiga dari satu tendangan penalti selepas Neymar dijatuhkan dalam kotak penalti oleh Enzo Roco.

Perlawanan kekal berat sebelah dalam separuh masa

 ?? — Gambar Reuters ?? BAGUS: Messi meraikan gol jaringanny­a pada perlawanan Piala Raja Sepanyol di antara Barcelona dan Elche di Stadium Nou Camp.
— Gambar Reuters BAGUS: Messi meraikan gol jaringanny­a pada perlawanan Piala Raja Sepanyol di antara Barcelona dan Elche di Stadium Nou Camp.
 ?? — Gambar AFP ?? MENCARI PELUANG: Neymar bertembung dengan penjaga gol Elche pada perlawanan itu. Barca menang dengan keputusan 5-0.
— Gambar AFP MENCARI PELUANG: Neymar bertembung dengan penjaga gol Elche pada perlawanan itu. Barca menang dengan keputusan 5-0.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia