Utusan Borneo (Sarawak)

Bintulu tuan rumah Hari Tibi Sedunia

-

ADUN Sadong Jaya, Aidel Lariwoo pada majlis serentak dengan sambutan Tahun Baharu Cina malam kelmarin di Christian Ecumenical Worship Centre, Jalan Stampin di sini.

Pada majlis itu, Aidel mengumumka­n peruntukan sejumlah RM50,000 ke-

“Kehadiran begitu ramai tetamu ke majlis ini menunjukka­n kegigihan pihak jawatankua­sa untuk melihat pembinaan bangunan ini dapat direalisas­ikan,” ujarnya.

Pada majlis itu, Aidel memperuntu­kkan sejumlah RM5,000 masing- masing kepada Pejabat Pendidikan Daerah Samarahan dan dua buah tokong Cina dalam kawasan Sadong Jaya.

Sementara itu, timbalan pengerusi lembaga pengurusan sekolah berkenaan Kapitan Jong Choong King memohon sumbangan daripada orang ramai bagi mempercepa­tkan pembinaan ban- gunan itu.

Menurut Jong, jika bangunan baharu ini dapat disiapkan dengan segera ia akan dapat menyelesai­kan masalah yang sering menghantui pihak sekolah terutama ketika banjir.

“Jika bangunan baharu dua tingkat dalam disiapkan nanti, maka ia akan menyelesai­kan masalah yang sering melanda kita terutama apabila berlakunya banjir.

“Dengan itu juga, perabot dan dokumen-dokumen penting sekolah untuk dapat diselamatk­an daripada kejadian banjir ini,” katanya.

Dalam pada itu, pembinaan bilik guru baharu SJK Chung Hua Semera ini memerlukan kos sebanyak RM300,000.

Sekolah ini dikategori­kan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) dengan hanya 40 murid dan 13 guru.

Turut hadir, Penasihat Kehormat Lembaga Pengurus Sekolah SJK Chung Hua Semera Liew Shark Sen, Pengerusi Pengelola Tan Kim Shiew, Guru Besar Fang Nyan Fah serta lain-lain. BINTULU: Pejabat Kesihatan Bintulu dipilih sebagai tuan rumah pelancaran Hari Tibi Sedunia Peringkat Negeri Sarawak 2015 di pekarangan Klinik Kesihatan Bintulu pada 28 Mac ini.

Pelancaran dijangka dirasmikan oleh Menteri Muda Kesihatan Awam, Dr Jerip Susil.

Pelbagai acara diadakan sempena program itu pada 24 Mac diadakan taklimat pencegahan tibi kalangan anggota pegawai kesihatan di Pejabat Kesihatan Bintulu, mulai jam 2 hingga 5 petang.

Pada 25 Mac, Ceramah Penyakit Tibi kepada ketua-ketua kaum dan ketua-ketua setiap agensi atau jabatan di bahagian ini di Auditorium Perpustaka­an BDA, jam 9 pagi.

Manakala pada 26 dan 27 Mac diadakan program ‘Training Of Trainers’ (Communicat­ion of Behavioral Impact) Tibi di Auditorium Perpustaka­an BDA, jam 8 pagi hingga 5 petang.

Orang ramai dijemput datang bersama-sama mengikuti acara yang bakal diadakan sempena sambutan Hari Tibi Sedunia itu.

 ??  ?? NAFISAH
NAFISAH

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia