Utusan Borneo (Sarawak)

Pasar Samariang terbengkal­ai timbulkan ketidaksel­esaan dan kerisauan penduduk

-

KUCHING: Projek pasar Samariang yang terbengkal­ai menimbulka­n ketidaksel­esaan dan kerisauan penduduk berikutan ia dipercayai menjadi lubuk jenayah dan perbuatan terkutuk mereka yang tidak bertanggun­gjawab.

Pembantu Khas Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Sarawak Abdul Aziz Isa berkata projek itu sepatutnya siap sejak dua tahun lalu namun tidak berpenghun­i.

“Ia terletak di Kampung Samariang Batu dan sebilan- gan penduduk yang mendiami kawasan sekitarnya mengadu keselamata­n diri dan keluarga mereka.

“Berdasarka­n aduan penduduk sekitar, kawasan tersebut menjadi lubuk penagih dadah, vandalisme, gengster, perbuatan di luar tabii, meminum minuman keras, berjudi dan banyak lagi,” katanya ketika ditemui di sini kelmarin.

Sebelum ini, tempat tersebut pernah dijaga beberapa pengawal namun disebabkan isu pembayaran gaji kurang memuaskan menyebabka­n pengawal tersebut berhenti kerja.

Projek itu pada asalnya adalah untuk membantu meningkatk­an sosioekono­mi masyarakat Melayu di kalangan nelayan dan petani yang mendiami kawasan sekitar, sedihnya ia hanyalah angan-angan mereka yang mengingink­annya.

Tambah menyedihka­n apabila Jawatankua­sa Kemajuan dan Keselamata­n Kampung (JKKK) langsung tidak berbuat apa-apa dan tidak mengendahk­an perkara berkenaan ketika ini.

“Struktur bangunan itu kini kelihatan usang dan buruk dengan wayar ‘cyclone’ rosak, tidak terdapat soket elektrik, singki, pecahan gelas dan sampah-sarap di merata tempat,” katanya.

Beliau menggesa pihak bertanggun­gjawab melakukan tindakan segera menyelesai­kan ketidaksel­esaan penduduk terbabit.

 ??  ?? ANJUR: Ripin (tujuh kiri) bersama ahli jawatankua­sa penganjur dan salah sebuah pasukan yang mengambil bahagian dalam pertanding­an futsal semalam.
ANJUR: Ripin (tujuh kiri) bersama ahli jawatankua­sa penganjur dan salah sebuah pasukan yang mengambil bahagian dalam pertanding­an futsal semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia