Utusan Borneo (Sarawak)

Hodgson terkilan kekurangan pemain England di kelab utama

-

LONDON, England: Jurulatih kebangsaan England, Roy Hodgson terkilan dengan kekurangan pemain England di kelab-kelab utama Liga Perdana selepas dua minggu mengecewak­an dalam Liga Juara-Juara.

Dengan Arsenal dan Manchester City mengikuti jejak Liverpool ( Liga Europa) dan Chelsea yang tersingkir dari kejohanan di Eropah minggu ini, England t i d a k m e m - p u n y a i wakil di p e r i n g - kat suku akhir untuk kedua-dua kejohanan buat kali kedua dalam tempoh tiga tahun.

Ia menyebabka­n kebimbanga­n penurunan berterusan England di Eropah tetapi bagi Hodgson, ia juga meny a k s i k a n kekurangan p e m a i n England bermain u n t u k k e l a b besar dii negaranya a sendiri.

“Apabila kita bercakap tentang ntangEngEn­gland dan pasukan dari England dalam Liga Juara-Juara, kita tidak bercakap tentang begitu ramai pemain England, sekiranya mahu membuat penilaian jujur,” kata beliau. “Kita bercakap tentang (James) Milner ( Manc h e s t e r City), (Gary) C a h i l l ( Chelsea), ( D a n n y ) Welbeck ( Arsenal), walaupun beliau tidak bermain pada perl awanan p e r t a m a menentang Monaco.

“K a - d a n g - k a d a n g o r a n g bertanya kepada saya seperti sekiranya lapan, sembilan atau 10 pemain England (bermain untuk setiap pasukan di England). M Mereka tida ak, kita hany ya bercakap t tentang tiga, e empat atau h hanya lima p pemain Engl land yang t terlibat dan a ada apa yang l lebih penti ing, mereka a adalah pem main penting u untuk kami (E (England).” Pe Penguranga­n jumla jumlah pemain England ya yang ada (untuk pemilihan ke dalam skuad kebangsaan) dalam Liga Perdana adalah salah satu isu penting yang menyebabka­n pengerusi Persatuan Bola Sepak (FA) Inggeris, Greg Dyke, melancarka­n Suruhanjay­a England beliau tahun lepas, yang ditugaskan menilai masa depan sukan bola sepak ini.

Hodgson menambah: “Di peringkat Liga Juara-Juara, walaupun kita gembira menonton perlawanan, saya sebenarnya tidak menyaksika­n begitu ramai pemain kita (England).

“Apabila saya melihat Chelsea bermain atau Man City menentang Barcelona, saya hanya melihat dua atau tiga pemain England beraksi. Bagaimana prestasi James Milner dan juga Joe Hart?”

“Beliau harus bermain dengan baik kerana kami tidak mempunyai ramai penjaga gol. Dari 20 kelab dalam Liga Perdana hanya ada lima penjaga gol England. Lima bekas penjaga gol dalam Liga Perdana adalah pemain luar.” — AFP BARCELONA, Sepanyol: Satu tandukan kencang Fernando Torres membantu Atletico Madrid menewaskan Getafe 2-0 ketika juara bertahan La Liga Sepanyol itu meningkatk­an peluang untuk menamatkan saingan di tangga ketiga liga, Sabtu

 ??  ?? HODGSON
HODGSON
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia