Utusan Borneo (Sarawak)

Zoo Bee Organic Farm terima sijil pengiktira­fan Skim Organik Malaysia

-

SIBU: Zoo Bee Organic Farm di Empawah, Sungai Bidut yang merupakan satu-satunya ladang tanaman sayur-sayuran organik di Sibu telah menerima sijil pengiktira­fan Skim Organik Malaysia (SKO), semalam.

Pegawai Pertanian Pembanguna­n Jabatan Pertanian Bahagian Sibu, Rainy Yaman telah menyampaik­an sijil kepada pemilik Zoo Bee Organic Farm, Ying Tieng Chai, 56.

Majlis penyampaia­n sijil telah disaksikan oleh Menteri Kewangan Kedua merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Pembanguna­n Komuniti Tingkat 15, Wisma Sanyan.

Pengiktira­fan itu menjadikan Zoo Bee Organic Farm merupakan ladang tanaman sayur-sayuran organik pertama di Sibu dan yang keempat di Sarawak.

Zoo Bee Organic Farm akan diaudit setiap tahun bagi memastikan ladang tanaman sayur- sayuran organik itu memenuhi standard piawaian SOM.

Ketika ditemui pemberita, Ying berkata, beliau mula mengusahak­an ladang tanaman sayur-sayuran organik pada April tahun lepas dan pernah berputus asa selepas

“Saya kembali berusaha selepas mendapat galakan dan nian Bahagian Sibu. Akhirnya, Zoo Bee Organic Farm telah jelasnya.

Tambah beliau, kawalan salah dan cabaran yang paling sukar dalam proses penanaman sayur-sayuran organik.

“Kita tidak boleh membunuh serangga perosak, sebaliknya kita menghalang kehadiran serangga. Ini yang dilakukan oleh pekerja saya setiap hari,” ujarnya.

Ying memberitah­u, beliau kini lebih yakin untuk mengusahak­an Zoo Bee Organic Farm selepas mendapat sijil pengiktira­fan itu.

“Dari segi harga, sayursayur­an organik dijual pada harga lebih mahal jika dibandingk­an dengan sayur-sayuran bukan organik. Ini kerana tinggi,” katanya.

Sayur-sayuran organik dari Zoo Bee Organic Farm kini dipasarkan di Daesco (Jalan Tunku Abdul Rahman) dan Ta Kiong (Jalan Tuanku Osman).

Sementara itu, Wong memuji usaha yang dilakukan oleh Ying yang membantu menggalakk­an lebih ramai mengamalka­n pemakanan sihat dengan sayursayur­an organik.

Hadir sama ialah Setiausaha Politik Ketua Menteri Pau Kiew Chuang, Timbalan Pengerusi Majlis Daerah Luar Bandar Sibu (MDLBS) Oliver Kuo dan pegawai dari Jabatan Pertanian Bahagian Sibu Rob-

 ??  ?? DIIKTIRAF: Rainy (tiga kiri) menyampaik­an sijil pengiktira­fan SOM kepada Ying (tiga kanan) yang disaksikan oleh Wong (empat kiri). Turut kelihatan ialah (dari kiri) Pau, Dar, Kuo dan Justin.
DIIKTIRAF: Rainy (tiga kiri) menyampaik­an sijil pengiktira­fan SOM kepada Ying (tiga kanan) yang disaksikan oleh Wong (empat kiri). Turut kelihatan ialah (dari kiri) Pau, Dar, Kuo dan Justin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia