Utusan Borneo (Sarawak)

Api musnah lebih 15,000 hektar hutan di Sepanyol

-

MADRID: Kebakaran hutan di Sepanyol memusnahka­n lebih 15,000 hektar pada minggu ini ketika negara diselubung­i dengan arus kepanasan rekod ketika permulaan musim kebakaran hutannya, menurut pihak berkuasa kelmarin.

Sekurang- kurangnya 10 kebakaran besar telah berlaku di sekitar negara ketika suhu mencecah paras rekod untuk Julai di sekurang-kurangnya empat buah tempat.

Di bandar selatan Granada suhu naik sehingga 43 darjah Celsius pada Selasa lepas, satu paras yang tidak pernah dicapai sebelum ini di sana pada bulan Julai.

Di Zaragoza di bahagian timur laut, agensi kaji cuaca Aemet merekodkan ketinggian sehingga 44.5 darjah Celsius pada hari tersebut.

Suhu di banyak bandar lain melebihi 40 darjah kelmarin dan sekurang- kurangnya empat kebakaran besar telah berlaku pada jam 3 petang waktu tempatan, dengan dua daripadany­a telah mengancam taman alam Cazorla di Andalucia.

Di selatan taman di Quesada, api sedang mengancam tanah seluas 1,800 hektar, menurut perkhidmat­an kecemasan di sana. Satu lagi kebakaran sedang marak di utara taman.

Berhampira­n Granada, 600 orang telah dipindahka­n buat sementara waktu disebabkan oleh satu lagi kebakaran, menurut pihak berkuasa.

Kebakaran yang keempat berlaku di Zufre di barat Andalucia namun telah dilaporkan sebagai lebih berkembang.

Pada Isnin lepas anggota bomba berjaya mengawal kebakaran hutan berhampira­n Zaragoza yang memaksa pemindahan kira-kira 1,500 orang dari kediaman mereka dan membakar kawasan seluas 14,400 hektar dalam masa kurang empat hari.

Tidak pernah berlakunya satu kebakaran hutan yang sebegitu besar di Sepanyol sejak tahun 2012. Pada tahun tersebut, hutan dan semak seluas kira-kira 226,000 hektar telah terbakar sepenuhnya.

Sepanyol adalah mudah terdedah kepada kebakaran hutan pada musim panas kerana suhu yang tinggi, angin kuat dan tumbuh-tumbuhan yang kering.

Kumpulan pencinta alam sekitar, Greenpeace, telah memberikan amaran dalam satu kenyataan kelmarin bahawa “pemotongan bajet untuk pencegahan kebakaran dan kepupusan” di dalam krisis ekonomi terbaharu, termasuk cuaca yang sangat panas dan kering, memburukka­n lagi risiko kebakaran.

Aemet menyatakan arus panas terbaharu – yang kedua di Sepanyol pada tahun ini sahaja – akan berterusan sehingga 16 Julai.

Kebanyakan tempat di negara itu bersiap siaga untuk kebakaran ekstrem semalam. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia