Utusan Borneo (Sarawak)

Wenger enggan bertanggun­gjawab

Arsenal dalam bahaya gagal layak ke pusingan kedua Liga Juara-Juara

-

LONDON, England: Arsene Wenger enggan menerima tanggungja­wab di atas kempen buruk kelabnya, Arsenal dalam aksi Liga Juara-Juara selepas tewas memalukan 2-3 kepada Olympiakos di gelanggang sendiri Selasa lepas.

Anak buahuah Wenger tidak pernahnah te-tewas dua perlawanan pertama ertama Liga Juara--Juara tetapi mereka ereka tewas kepada epada Dinamo Zagreb pada perlawanan lawanan pertama danan sekara-sekarang, Olympiakos,mpiakos, menyebabka­nabka n kedudu- k a n mereka d a l a m Kumpulan F sangat meruncing.

Dan ia adalah keputusan Wenger untuk melakukan beberapa pertukaran untuk perlawanan di Eropah, yang telah memainkan peranan besar di dalam kekalahan yang menyebabka­n Arsenal dalam bahaya gagal layak ke pusingan kedua kejohanan buat kali pertama dalam tempoh 16 tahun.

Selepas melakukan enam pertukaran ekoran kekalahan kepada Zagreb dua minggu lepas, Wenger melakukan tindakan yang sama dengan melakukan lima pertukaran

“Saya membuat keputusan, saya memilih pasukan dan saya

berlaku.” bertanggun­gjawab di atas apa yang Arsene Wenger Pengurus Arsenal

untuk perlawanan menentangt­ang OlympiOlym­piakos di Stadium EEmirates Selasa leplepas.

KepuKeputu­san paling mmencuri tumpuatump­uan ialah meletakkme­letakkan penjagajag­a gol PePetr Cech di bangkubang­k simpananpa­nan ddan meletakkan­letakkan David Ospina daldalam keseebelas­an utama d a n k e p u - tutusan itu memakanmem­akan diri apabila Ospina melakukan satu kesilapan yang menghadiah­kan gol kedua Olympiakos.

Namun Wenger tetapi tidak berganjak apabila ditanya sekiranya beliau kesal kerana tidak menurunkan skuad terkuatnya.

“Saya membuat keputusan, saya memilih pasukan dan saya bertanggun­gjawab di atas apa yang berlaku,” kata Wenger.

“Saya tahu banyak perkara yang mungkin anda tidak tahu dan tidak ambil peduli.

“Anda tidak dapat memilih pasukan dengan melakukan satu tinjauan sebelum perlawanan.”

Ditanya kenapa beliau membuat keputusan tidak menurunkan Cech, yang mempunyai banyak pengalaman dalam bola sepak Eropah, Wenger enggan menerima bahawa beliau telah melakukan kesilapan.

“Saya tidak memberikan kamu alasan. Saya tidak perlu duduk di sini dan memberikan kamu penjelasan untuk setiap keputusan yang saya buat,” kata beliau.

“Cech mengalami sedikit kecederaan sebelum perlawanan menentang L e i c e s t e r dan saya tidakmahu mengambil risiko.

“Bukan sebab itu kami tewas.

“Ospina bermain 19 perlawanan dan berjaya mengelak pintu gol dibolosi banyak kali. Minggu lepas di Tottenham, beliau beraksi dengan baik.

“Kesilapan seperti ini boleh juga berlaku kepada Cech.”

Dengan dua perlawanan berikutnya menentang pendahulu kumpulan, Bayern Munich, Arsenal mungkin boleh tersingkir dari saingan seawal bulan November.

Tetapi Wenger yakin mereka boleh mencipta satu kemenangan ke atas Bayern dan mengesahka­n kelayakan ke pusingan kedua.

“Ia hanya meletakkan kami pada kedudukan yang buruk tetapi kami masih mempunyai peluang,” kata Wenger.

“Kami harus memikirkan kami boleh menang menentang Zagreb dan Olympiakos untuk perlawanan kedua dan sebelum itu perlu memastikan kami juga mendapatka­n satu keputusan positif menentang Bayern di tempat sendiri. Kami masih ada peluang.”

Felipe Pardo membuka jaringan sebelum Theo Walcott mengikat kedudukan sebelum Ospina melakukan kesilapan untuk menghadiah­kan gol kedua Olympiakos.

Alexis Sanchez mengikat kedudukan buat Arsenal tetapi kurang seminit kem u d i a n , O l y m p i a - kos kembali di hadapan m e n e r u s i gol pemain gantian, Alfred Finnbogaso­n. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia