Utusan Borneo (Sarawak)

Liga Europa: Spurs, Fiorentina bersemanga­t kekal momentum kemenangan

-

PARIS, Perancis: Aksi Liga Europa diteruskan lagi hari ini dengan beberapa perlawanan tumpuan yang menarik.

Selepas membelasah Manchester City 4- 1 dalam aksi Liga Perdana Inggeris, Tottenham Hotspur bersemanga­t tinggi pada perlawanan Kumpulan J di Monaco hari ini.

Kemenangan 3- 1 ke atas Qarabag pada perlawanan pertama menyaksika­n jurulatih Spurs, Mauricio P h tti b l melihat dua pemain bintangnya – Eric Lamela dan penyerang Harry Kane, menamatkan kemarau gol.

Monaco, yang tewas kepada Valencia pada perlawanan playoff tahun ini, pernah melangkah ke peringkat separuh akhir Liga Juara- Juara musim lepas dengan asas pertahanan yang kental.

Monaco hanya mampu seri dengan Anderlecht pada perlawanan pembukaan tetapi skuad kendalian Le

d J di it b l l pan gol dari tiga perlawanan liga terakhir selepas menjual dua pemain pertahanan utamanya, Layvin Kurzawa dan Aymen Abdenoour.

Di Portugal, pendahulu Serie A Itali, Fiorentina akan bertandang ke Belenenses untuk mencari mata pertama mereka dalam Kumpulan I, selepas berada di tangga tercorot ekoran kekalahan 1- 2 kepada Basel di gelanggang sendiri.

Ke separuh akhir musim lepas, Fiorentina mem

i k d b ik menentang kelab dari Portugal selepas menang tiga perlawanan terakhir.

Belenenses bermain perlawanan pertama di pusingan pertama dan masih belum tewas di Eropah setakat musim ini selepas mengikat Lech Poznan tanpa jaringan di Poland.

Fiorentina bersemanga­t tinggi selepas Nikola Kalinic menjaringk­an hatrik ketika membantu pasukan menewaskan Inter Milan 4- 1 untuk melonjak ke t t t li b t k li pertama sejak 1999.

Belenenses bagaimanap­un hanya tiga mata di atas zon penyingkir­an liga domestik Portugal.

Pengurus Liverpool, Brendan Rodgers, menarik nafas lega hujung minggu lepas ketika Daniel Sturridge menjaringk­an gol pertama beliau sejak bulan Mac semasa menewaskan Aston Villa 3- 2 dalam aksi Liga Perdana Inggeris.

Liverpool akan menanti kunjungan Sion hari ini ber

d h i 2,000 penyokong setia.

Sion, kelab dari Switzerlan­d, menewaskan Rubin Kazan dari Rusia 2- 1 pada perlawanan pertama dan mendahului Kumpulan B.

Sion bagaimanap­un membuat persediaan untuk perlawanan ini dengan kekalahan 0- 1 kepada Vaduz dalam liga Switzerlan­d.

Liverpool, yang seri 11 dengan Bordeaux pada perlawanan pertama, memenangi kejuaraan Piala UEFA (format lama) seban

k ti k li d terakhir pada 2001 ketika di bawah bimbingan Gerard Houllier.

Pencapaian yang baik dalam Liga Europa musim ini mungkin mengurangk­an tekanan ke atas Rodgers dan untuk sebuah pasukan yang belum lagi memenangi kejuaraan liga sejak 1990.

Perlawanan lain menyaksika­n Borussia Dortmund akan bertandang ke PAOK Salonika di Greece sementara Celtic akan menanti kunjungan Fenerbahce dari T ki AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia