Utusan Borneo (Sarawak)

MEPS, bank tawar perkhidmat­an pemindahan dana antara bank percuma mulai 1 Oktober

-

KUALA LUMPUR: Malaysian Electronic Payment System Sdn Bhd (MEPS) dan bank-bank anggotanya akan mengecuali­kan fi bagi Pemindahan Segera masa nyata, sebelum ini dikenali sebagai perkhidmat­an Pemindahan Dana Antara Bank (IBFT), mulai 1 Okt hingga 31 Dis, 2015.

Dalam kenyataan kelmarin, MEPS berkata bayaran sifar itu bagi transaksi di Internet dan saluran perbankan mudah lihb k b k bil bahagian.

Bagaimanap­un, fi Pemindahan Segera di mesin pengeluara­n wang automatik (ATM) kekal sebanyak 50 sen, katanya.

Pada Jun 2015, penyedia rangkaian antara bank itu melaksanak­an penguranga­n antara 50 peratus dan 88 peratus daripada julat fi IBFT sebelum ini antara RM1 dan RM4 yang membawa kepada penetapan siling bagi fi t b t b k 50 di ATM, Internet dan saluran perbankan mudah alih.

Pengarah Urusan Kumpulan, Zulkarnain Kassim, berkata inisiatif itu menunjukka­n sokongan penuh bank-bank dan MEPS kepada penggunaan e-Bayaran Bank Negara Malaysia (BNM).

“Dengan keadaan ekonomi semasa, sudah tiba masanya juga bank-bank memperkena­lkan pengecuali­an fi yang akan memberi manfaat kepada

k t Ml i d l ingankan sebarang kesukaran kewangan,” kata Zulkarnain.

Menjelang 2020, BNM menyasarka­n untuk meningkatk­an bilangan transaksi e-bayaran per kapita daripada 72 kepada 200 dan mengurangk­an cek daripada 177 juta kepada 100 juta setahun.

Sebanyak 15 bank yang menawarkan perkhidmat­an Pemindahan Segera melalui Perbankan Internet mereka ialah Agrobank, Affin Bank, Alli B k B k I l Bank Muamalat, Bank Rakyat, CIMB Bank, Citibank, Hong Leong Bank, Kuwait Finance House, Maybank, OCBC Bank, Public Bank, RHB Bank dan Standard Chartered Bank.

Enam bank yang menawarkan perkhidmat­an Pemindahan Segera melalui Perbankan Mudah Alih ialah Bank Islam, CIMB Bank, Citibank, OCBC Bank, Public Bank dan Standard Chartered B k B

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia