Utusan Borneo (Sarawak)

AB1M hantar dua pemain badminton remaja jalani latihan di Indonesia

-

KUCHING: Akademi Badminton 1Malaysia (AB1M) telah menghantar dua pemain badminton remaja menjalani latihan pendedahan selama seminggu di Indonesia.

Mereka ialah Abang Syazwan Abang Ishak, 14, dari SMK Bandar Semariang dan Irsyad Iskandar Sukiman, 13, dari SMK St Joseph.

Kedua-dua mereka akan menyertai Terbuka Kebangsaan Sirkit Djarum Li Ning Khatulisti­wa 2015 yang berlangsun­g dari 28 September hingga 3 Oktober ini di Pontianak, Indonesia.

Ia merupakan sebahagian daripada program pendedahan akademi berkenaan untuk menguji kemampuan pelatih bermain di luar negara.

AB1M ditubuhkan dengan kerjasama Persatuan Badminton Bumoitera Sarawak (PBBS) dan iM Sarawak.

Ahli Majlis Penasihat iM Sarawak, Irwan Zulkarnain Hasbie berkata AB1M sedang mencari fasiliti yang lebih baik, jurulatih dan program tersusun untuk membentuk pemain remaja berbakat berjaya dalam sukan badminton.

“Program ini memfokuska­n kemahiran atlet, latihan fizikal termasuk pembentuka­n karakter,” katanya dalam kenyataan media kelmarin.

Menurutnya, akademi tersebut telah mula beroperasi sejak Mei 2015 dan ketika ini mempunyai seramai 20 pelatih.

Presiden PBBS, Tan Sri Abdul Aziz Hussain menyambut baik penubuhan akademi tersebut yang akan dirasmikan pada penghujung Oktober ini.

AB1M mengadakan program latihan di Dewan Badminton PBBS di Jalan Sultan Tengah, Petra Jaya.

 ??  ?? TINGKAT KEMAHIRAN: Naib Presiden PBBS, Saiful Shukri (kanan) dan Irwan (dua kanan) bersama jurulatih AB1M, Suhairuddi­n Rahmad (kiri), Abang Syazwan dan Irsyad.
TINGKAT KEMAHIRAN: Naib Presiden PBBS, Saiful Shukri (kanan) dan Irwan (dua kanan) bersama jurulatih AB1M, Suhairuddi­n Rahmad (kiri), Abang Syazwan dan Irsyad.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia