Utusan Borneo (Sarawak)

SARAWAK JUMPA PERAK

35 pasukan bakal bersaing pada Kempen Piala FA 2016

-

SHAH ALAM: Sarawak bakal berdepan ujian pertama menentang Perak pada pusingan kedua kempen Piala FA musim 2016 yang bermula pada 30 Januari ini.

Saingan Piala FA 2016 bakal menyaksika­n persaingan antara 35 pasukan dari Liga Super, Liga Perdana dan Liga FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia).

Bagaimanap­un, saingan Piala FA musim ini dimulakan dengan pusingan pertama yang membabitka­n 11 pasukan dari Liga FAM.

Dalam undian yang dibuat secara terbuka di sini semalam, lima daripada 11 pasukan itu mendapat ‘bye’ manakala enam pasukan lagi terpaksa bersaing secara kalah mati pada 30 Januari ini untuk melangkah ke peringkat kedua.

Menanti mereka pada peringkat kedua ialah 12 pasukan Liga Super dan 12 pasukan Liga Perdana.

Undian untuk peringkat kedua yang dijadualka­n pada 19 dan 20 Februari depan turut dijalankan secara terbuka.

“Tidak seperti tahun sebelum ini, Piala FA musim ini tidak ada pasukan pilihan. Undian dibuat secara terbuka,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kerjasama Liabiliti Berhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP), Kevin Ramalingam.

Ini bermakna naib juara Piala FA tahun lalu, Kelantan tidak diletakkan sebagai pasukan pilihan dan kedudukan mereka dalam saingan peringkat kedua juga perlu melalui proses undian.

Untuk rekod, juara Piala FA musim lalu, Lions XII tidak lagi mengambil bahagian dalam saingan Liga Malaysia musim ini apabila FAM memutuskan untuk tidak meneruskan Perjanjian Persefaham­an (MoU) yang ditandatan­gani bersama Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS).

Semua perlawanan peringkat pusingan Piala FA akan dijalankan secara kalah mati. — Bernama

Tidak seperti tahun sebelum ini, Piala FA musim ini tidak ada pasukan pilihan.

” Undian dibuat secara terbuka. Kevin Ramalingam Ketua Pegawai Eksekutif Kerjasama Liabiliti Berhad Bola Sepak Malaysia

 ??  ??
 ?? — Gambar Bernama ?? UNDIAN PIALA FA: Timbalan Presiden FAM, Datuk Seri Afandi Hamzah (dua kiri) pada majlis Memperkena­lkan Penaja Utama, Pelancaran dan Undian Piala FA 2016 di Shah Alam semalam.
— Gambar Bernama UNDIAN PIALA FA: Timbalan Presiden FAM, Datuk Seri Afandi Hamzah (dua kiri) pada majlis Memperkena­lkan Penaja Utama, Pelancaran dan Undian Piala FA 2016 di Shah Alam semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia