Utusan Borneo (Sarawak)

Piala FA: Liverpool terselamat di St James Park Kesilapan teruk dari Bodgan hampir berikan The Reds kekalahan namun berjaya ikat Exeter 2-2

-

EXETER: Liverpool terpaksa bangkit sebanyak dua kali untuk mencatatka­n keputusan seri 2-2 di kelab tingkat keempat Exeter City pada pusingan ketiga Piala FA selepas satu kesilapan yang teruk oleh penjaga gol Adam Bogdan nyaris memberikan kemenangan mengejut kepada kelab kecil tersebut kelmarin.

Tom Nichols membuka jaringan bagi Exeter, yang memburu tempat pada pusingan keempat buat pertama kali dalam tempoh 35 tahun, dan selepas gol penyamaan oleh Jerome Sinclair, pengurus The Reds Jurgen Klopp menyaksika­n kesilapan Bogdan membolehka­n bola tendangan sudut daripada Lee Holmes untuk masuk terus ke dalam gol.

Pemain antarabang­sa Australia Brad Smith akhirnya memastikan Exeter terpaksa berpuas hati dengan perlawanan ulangan yang lumayan di Anfield apabila dia menyamakan kedudukan bagi Liverpool pada hujung perlawanan.

“Ia adalah jelas apa yang kami perlu pelajari pada masa depan. Kami perlu lebih lasak,” kata Klopp.

“Ia adalah padang yang sukar. Exeter bermain dengan amat baik. Mungkin mereka tahu bahagian mana kita dapat bermain bola sepak di atas padang.

“Gol pertama tidak bernasib baik bagi kami, ia adalah serangan pertama mereka. Saya tidak akan menyebut apa-apa tentang gol kedua.

“Ia amat sukar bagi kami. Dalam situasi satu- lawansatu, mereka lebih lasak berbanding pemain kami.”

Hakikat bahawa cubaan pembukaan dilakukan oleh pasukan tuan rumah dari Liga Dua itu tidak begitu menge-

Pemain Liverpool, Smith (jersi putih) menjaringk­an gol kedua buat pasukannya pada aksi Piala FA pusingan ketiga di antara Exeter City dan Liverpool di St James Park. jutkan jika mengambil kira yang buruk, barisan pemain barisan kesebelasa­n utama Klopp yang amat mentah yang dipilih oleh Klopp, akisekali, dengan tiga pemain bat daripada senarai kecederyan­g diturunkan buat julung aan pasukannya yang panjang kalinya dan hanya dua pesekarang serta keinginann­ya main sahaja – Enrique dan untuk merehatkan pemain Christian Benteke – yang bagi perlawanan Piala Liga sudah bermain lebih daripada dan Liga Perdana Inggeris empat kali untuk kelab, beryang akan datang. mula dengan agak yakin dan

Exeter memerlukan hanya memerlukan hanya tiga minit sembilan minit sahaja untuk sahaja untuk menyamakan menggembir­akan golongan kedudukan. romantik yang ingin sekali Jaringan tersebut lebih melihat kejutan yang tidak disebabkan oleh pertahanan dapat dilupakan dalam keExeter yang buruk, khujohanan Piala apabila Jamie susnya Jordan Tillson, yang Reid membawa bola dengan tidak dapat menangani bola pantas di sebelah kanan dan hantaran Ryan Kent ke kaki menghantar bola lintang keBenteke dalam kawasan tuan pada Nichols yang memecut rumah dan, selepas bola di hadapan pemain pertabergo­lek kepada Sinclair, hanan veteran Jose Enrique pemain berusia 19 tahun itu dan menolak masuk gol tidak membuat kesilapan dari pembukaan. jarak 10 ela. Namun, walaupun memBagaima­napun, dalam masa

pamerkan pertahanan kecederaan di separuh masa pertama, kesilapan itu dilupai penyokong tuan rumah apabila Bogdan, penjaga gol dari Hungary, membiarkan sahaja bola tendangan sudut Holmes dari sayap kanan untuk melayang di atas kepalanya dan terus mencecah bumbung gawang.

Bagaimanap­un Exeter, 76 tempat di bawah pasukan pelawat dalam piramid Liga Bola Sepak, dapat menangani tugasan dan nyaris menjaringk­an gol kedua daripada peluang- peluang terbaik seterusnya di babak berkenaan.

Selepas 29 minit, bola hantaran lintang daripada Christian Ribeiro mendapati David Noble kaku di hadapan gawang dan tergesa- gesa melakukan rembatan dari jar- ak 10 ela s e l e p a s ditekan oleh pemain pertahanan Liverpool dan, sejurus sebelum wisel waktu rehat, bola hantaran lintang yang cantik daripada Holmes telah disambar oleh pemain pertahanan Ribeiro yang sepatutnya bertindak lebih baik lagi berbanding melakukan tandukan melantun yang tersasar dari petak penalti.

Ketinggala­n satu gol ketika memasuki babak kedua,

 ?? — Gambar Reuters ?? KAWAL KEADAAN: Penjaga gol Liverpool, Bogdan memberikan arahan pada perlawanan tersebut.
— Gambar Reuters KAWAL KEADAAN: Penjaga gol Liverpool, Bogdan memberikan arahan pada perlawanan tersebut.
 ??  ?? TOURE
TOURE
 ??  ?? TEPAT KE SASARAN:
TEPAT KE SASARAN:

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia