Utusan Borneo (Sarawak)

Rumah tumpangan musnah dalam kebakaran

-

BUTTERWORT­H: Sebuah bangunan dua tingkat yang dijadikan rumah tumpangan dengan menempatka­n 20 bilik di Lorong Bagan Luar 1, Bagan Luar di sini musnah dalam kebakaran semalam.

Kebakaran pada jam 3.10 petang itu turut memusnahka­n dua kaunter tiket bas dan sebuah kedai kasut terpakai yang beroperasi di tingkat bawah bangunan berusia lebih 50 tahun itu.

Tiga penghuni di rumah tumpangan berkenaan dan empat peniaga sempat menyelamat­kan diri sebaik menyedari berlakunya kebakaran.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Butterwort­h Penolong Kanan Penguasa Bomba Mohd Khalil Abdul Rahim berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 3.14 petang dengan jentera pertama tiba di lokasi kebakaran seminit kemudian.

“Ketika bomba tiba, api sedang marak dan merebak di bangunan yang diperbuat daripada kayu itu. Tambahan pula angin kuat menyukarka­n kami memadamkan kabakaran,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian.

Mohd Khalil berkata api berjaya dikawal daripada merebak ke bangunan bersebelah­an pada pukul 3.29 petang dan dipadam sepenuhnya setengah jam kemudian dengan kekua- tan tiga jentera dan 20 pegawai serta anggota bomba.

“Operasi memadam kebakaran di bangunan berkeluasa­n 120 kaki persegi itu turut dibantu kira-kira 50 anggota daripada enam pasukan Bomba Sukarela,” katanya.

Beliau berkata punca ke- jadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.

Sementara itu, penghuni rumah tumpangan yang hanya ingin dikenali sebagai Ravi berkata dia sedang berehat di dalam bilik sebelum terdengar jeritan mengenai kebakaran. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? MUSNAH: Anggota bomba dan penyelamat berusaha memadam kebakaran yang memusnahka­n sebuah bangunan dua tingkat rumah tumpangan 20 bilik di Lorong Bagan Luar 1, Bagan Luar di Butterwoth, semalam.
— Gambar Bernama MUSNAH: Anggota bomba dan penyelamat berusaha memadam kebakaran yang memusnahka­n sebuah bangunan dua tingkat rumah tumpangan 20 bilik di Lorong Bagan Luar 1, Bagan Luar di Butterwoth, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia