Utusan Borneo (Sarawak)

Pastikan rakyat luar bandar kecapi kemajuan

Usaha bangun luar bandar bertujuan pastikan taraf hidup mereka dapat dipertingk­at

- Oleh Saleman Senin

BETONG: Kerajaan menumpukan pembanguna­n kawasan luar bandar agar rakyat luar bandar tidak ketinggala­n dalam mengecapi kemajuan seperti di bandar.

Menteri Muda Kebajikan Robert Lawson Chuat berkata usaha kerajaan membangunk­an luar bandar bertujuan memastikan taraf hidup rakyat di kawasan berkenaan dapat dipertingk­atkan.

“Kita amat bertuah apabila Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem memperkena­lkan lebih 40 polisi serta perubahan yang turut merancakka­n pembanguna­n luar bandar.

“Semua langkah diambil adalahbagi­memberikes­eimban- gan kepada pentadbira­n negeri selain memelihara kesejahter­aan rakyat negeri ini,” katanya pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Taklimat Projek Pembanguna­n 2016 Peringkat DUN Saribas, Layar dan Bukit Saban di sini kelmarin.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban itu berkata, perancanga­n pembanguna­n dilakukan kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah demi kepentinga­n rakyat negeri ini.

“Jika dibandingk­an tiga DUN merangkumi Saribas, Layar dan Bukit Saban dalam Parlimen Betong dengan DUN lain, kita boleh berbangga dengan mencapai banyak pembanguna­n.

“Namun, masih terdapat pembanguna­n yang perlu kita lakukan selain penambah-

Kita amat bertuah apabila Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem memperkena­lkan lebih 40 polisi serta perubahan yang turut merancakka­n

” pembanguna­n luar bandar.

baikan pembanguna­n sosioekono­mi bagi meningkatk­an taraf kehidupan rakyat serta meneruskan usaha membasmi kemiskinan di luar bandar.

“Merujuk kepada keperluan dan kemudahan asas di Bukit Saban, meskipun capaian jaringan jalan raya hampir 100 peratus tetapi masih memerlukan penambahba­ikan 10 peratus yang belum berturap.

“Begitu juga dari segi bekalan elektrik, sudah mencapai 96 peratus mendapat bekalan daripada Sarawak Energy manakala empat peratus lagi menggunaka­n tenaga solar.

“Bagi bekalan air terawat kita masih memerlukan hampir 30 peratus penyambung­an bekalan air bersih kepada penduduk di sini,” katanya.

Dalam pada itu, perancanga­n pembanguna­n serta peruntukan dapat disalurkan ke kawasan yang masih memerlukan di sini seperti diharapkan penduduk yang memerlukan.

Majlis itu dirasmikan Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang.

Hadir sama Menteri Perusahaan Perladanga­n dan Komoditi merangkap Ahli Perlimen Betong Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Menteri Muda Kemudahan Awam (Elektrik dan Telekomuni­kasi) dan Menteri Muda Pembanguna­n Belia (Luar Bandar) merangkap Setiausaha Agung PBB Datuk Dr Stephen Rundi Utom dan ADUN Saribas Mohamad Razi Sitam.

Robert Lawson Chuat Menteri Muda Kebajikan

 ??  ?? BERSAMA: Robert (dua kanan) pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Parlimen Betong. Turut kelihatan Razi dan Dr Rundi.
BERSAMA: Robert (dua kanan) pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Parlimen Betong. Turut kelihatan Razi dan Dr Rundi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia