Utusan Borneo (Sarawak)

3,431 peneroka FELDA di Segamat terima hak milik tanah Cari jalan kurangkan beban rakyat

Kejatuhan harga komoditi dan ringgit jejas kehidupan rakyat: Agong

-

SEGAMAT: Seramai 3,431 daripada 4,161 peneroka Tanah Rancangan FELDA di daerah ini telah pun menerima hak milik tanah pertanian masingmasi­ng setakat ini.

Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata hanya tinggal 430 peneroka sahaja lagi yang masih dalam proses permohonan.

“Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu peneroka meningkatk­an taraf kehidupan,” katanya ketika berucap merasmikan majlis penyerahan hak milik tersebut kepada peneroka FELDA Palong Timur 01, 02 dan 03 di Dewan Perdana Putra, FELDA Palong Timur 01, di sini semalam.

Pada majlis itu, seramai 803 peneroka menerima hak milik tanah mereka untuk tujuan tapak perumahan dan 926 orang lagi untuk pertanian.

Turut hadir Menteri Kesihatan merangkap Presiden MIC, Datuk Seri Dr S. Subramania­m yang juga ahli Parlimen Segamat.

Sementara itu, isteri kepada seorang daripada peneroka yang ditemui, Norlela Luzir, 54, berkata kerajaan telah memberikan hak milik tanah lebih daripada 4 hektar kepada keluargany­a bagi tujuan pertanian dan tapak perumahan. — Bernama ALOR SETAR: Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah bertitah menyaranka­n Menteri Besar dan anggota kerajaan terus mencari jalan meringanka­n beban rakyat yang terkesan dengan kejatuhan harga komoditi dan nilai ringgit.

Baginda yang juga Yang di-Pertuan Agong bertitah keperitan rakyat berikutan keadaan itu mengakibat­kan kuasa beli rakyat berkuranga­n dengan mendadak dan Kedah antara negeri yang amat terke- dan kelangsung­an industri bekalan makanan negara khususnya padi.

Baginda menegaskan, Taman Teknologi Tinggi Kulim misalnya telah berjaya menarik pelaburan mencecah RM31 bilion, selain menyediaka­n 22,000 pekerjaan berpendapa­tan tinggi yang majoritiny­a diisi warga tempatan.

“Jika Kedah tidak dapat bantuan dan sokongan daripada kerajaan persekutua­n, beta percaya cita-cita negara untuk

Teruslah membantu mereka yang serba kekurangan dengan mengupayak­an mereka melalui latihan

” dan bantuan.

 ?? — Gambar Bernama ?? PERIKSA BARISAN: Tunku Sallehudin (tengah) berkenan memeriksa perbarisan kehormat oleh Batalion 6 Rejimen Askar Melayu Diraja pada Istiadat Perbarisan Kehormat Sempena Perayaan Ulang Tahun Hari Keputeraan Tuanku Sultan Kedah ke-88 di Dataran Balai...
— Gambar Bernama PERIKSA BARISAN: Tunku Sallehudin (tengah) berkenan memeriksa perbarisan kehormat oleh Batalion 6 Rejimen Askar Melayu Diraja pada Istiadat Perbarisan Kehormat Sempena Perayaan Ulang Tahun Hari Keputeraan Tuanku Sultan Kedah ke-88 di Dataran Balai...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia