Utusan Borneo (Sarawak)

Pasukan E-Cycle mara ke akhir Makerthon Asia Tenggara 2016

-

PUTRAJAYA: Pasukan ECycle mara ke peringkat akhir pertanding­an Makerthon Asia Tenggara 2016 di Singapura hujung minggu ini selepas memenangi hadiah utama kejohanan peringkat Malaysia.

Suruhanjay­a Multimedia dan Komunikasi Malaysia (SKMM) dalam kenyataann­ya berkata E-Cycle memenangi pertanding­an peringkat Malaysia bagi rekaan produk Kotak E-Cycle, sejenis kotak mengumpul sisa elektronik atau e-sisa yang bertujuan menggalakk­an pembuangan sisa dan kitar semula dengan memberi ganjaran kepada pengguna.

Pertanding­an pembanguna­n aplikasi situ, yang berlangsun­g selama 36 jam barubaru ini, menggalakk­an para pereka cipta supaya berdaya kreatif dalam mengumpul sumber, menjana idea untuk mereka cipta dan menginovas­i penyelesai­an prototaip menggunaka­n bahan elektronik kitar semula yang menggabung Internet of Things (IoT) bagi pembanguna­n aplikasi.

“Mereka (Pasukan E-Cycle) berpeluang melontar idea kepada pelabur dan bersaing dengan sembilan pemenang kejohanan lain di negara-negara ASEAN,” kata SKMM semalam.

Kejohanan Makerthon Asia Tenggara Malaysia berlangsun­g dua hari di SKMM bermula Sabtu lepas, dengan lebih 100 individu menyertai pertanding­an itu.

Pasukan Alfred menduduki tempat kedua dengan inovasi mereka Smart Mirror sementara Pasukan Herion menduduki tempat ketiga dengan produk Sistem Pintar Nurseri Herba Organik. — Bernama KUANTAN: Gerakan Belia 4B Malaysia kawasan Kuantan semalam membuat laporan polis bagi membantah penganjura­n jelajah perhimpuna­n BERSIH 5 yang akan diadakan di sini dari 22 hingga 29 Okt ini.

Pengerusin­ya Mohd Jalaludin Fikri Jamal berkata, bantahan itu dibuat bagi mengelakka­n kejadian tidak diingini, kekecohan dan kesesakan berlaku di Kuantan, mengambil kira pengalaman BALING: Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA) membelanja­kan RM1.9 juta bagi membantu rakyat miskin di kawasan Parlimen Baling melalui pemberian rumah baharu dan membaik pulih rumah.

Pengurus Besarnya, Datuk Mohd Arpan Shaari berkata ia termasuk pemberian bantuan penganjura­n BERSIH sebelum ini.

“Berdasarka­n maklumat, penganjur BERSIH telah mempelawao­rangramaiu­ntuk menyertai konvoi berkenaan yang merupakan persediaan mengadakan perhimpuna­n haram di Kuala Lumpur pada 19 Nov depan.

“Saya mahu supaya pihak berkenaan mengambil tindakan terhadap penganjur konvoi bagi menghalang mereka daripada terus meng- rumah kepada 18 keluarga miskin dan bantuan membaik pulih rumah kepada 33 keluarga sepanjang tahun ini di kawasan Parlimen berkenaan.

“Rumah yang perlu dibaik pulih sudah siap hampir 90 peratus,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan rumah baru hasut orang ramai untuk menyertain­ya,” katanya semasa ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan di sini, semalam.

Mohd Jalaludin Fikri menambah perhimpuna­n BERSIH 5 di ibu negara juga dipercayai mempunyai agenda tersembuny­i iaitu untuk menimbulka­n kekacauan dan mengganggu ketenteram­an awan serta memberi imej negatif kepada negara. — Bernama kepada seorang penerima di Kampung Rambong, Pulai semalam.

Penerima rumah baru, Jaafar Ahmad, 43, berkata beliau amat bersyukur di atas bantuan tersebut memandangk­an sudah lebih 10 tahun beliau dan tiga anaknya tinggal di rumah sempit dan tidak bilik. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia