Utusan Borneo (Sarawak)

Tindakan Southgate ketepi Rooney memakan diri

Ketangkasa­n Hart pastikan England bawa pulang satu mata apabila diikat Slovenia 0-0 di Stadium Stozice

-

Semua orang boleh melihat di mana kami boleh bermain dengan lebih baik lagi tetapi peluang mereka adalah kerana kesilapan kami atau dari tendangan bola mati. Gareth Southgate Jurulatih sementara England

LJUBLJANA, Slovenia: England gagal menyerlah tanpa Wayne Rooney ketika diikat tanpa jaringan oleh Slovenia dalam aksi kelayakan Piala Dunia 2018 Selasa lepas.

Dengan Rooney bermula di bangku simpanan, perm a i n a n hambar E n g - l a n d hampir memb a w a kekalahan memalukan.

P a d a masa bintang M a n c h e s t e r United itu d i m a s u - kkan pada minit ke-72, penjaga gol England, Joe Hart beraksi tangkas menepis beberapa asakan Slovenia untuk memastikan England pulang dengan satu mata dari perlawanan di Stadium Stozice.

Kemasukan Rooney menambah sedikit ketajaman serangan England tetapi ia terlalu lewat untuk mencipta kemenangan kedua di bawah bimbingan jurulatih sementara, Gareth Southgate ekoran kemenangan 2-0 ke atas Malta pada perlawanan Sabtu lepas.ep England bagaimanap­un kekal belum lagi tewas dan mendahului Kumpulan F kelayakan Zon Eropah tetapi permainan tidak bermaya seperti ini menyebabka­n mereka tersingkir di ppusingan pusingan ke kedua edua Euro 2 2016 dan k e p u - t u s a n Southg a t e

mengm enggugurka­n Rooney Rooneey dari kesebelasa­nkese belasan utama utamma jelas memakan memaakan diri. Selepas SSelepasl memenangi 14 perlawanan kelayakan terakhir, England dinafikan tiga mata penuh buat kali pertama pada kempen kelayakan sejak 2013.

“Semua orang boleh melihat di mana kami boleh bermain dengan lebih baik lagi tetapi peluang mereka adalah kerana kesilapan kami atau dari tendangan bola mati,” kata Southgate.

“K a m i b e r t - erimae r i ma kasih kepada penjaga gol kami kerana satu mata ini. Beliau beraksi tangkas. Kami tidak memulakan keduad u a babak dengan baik dan ketangkasa­n beliau m e m a s - t i k a n kami satu mata.” S e t e l a h sekian lama bermain untuk kelab dan negaranya, prestasi hambar Rooney m e n - yaksikan b e l i a u digugurk a n dari k e s - ebelasan utama di United dan kemudian untuk England dalam tempoh beberapa minggu. Apa jua kegagalan Rooney, ia masih satu keputusan berani oleh Southgate dan tekanannya ke atas Eric Dier dan Dele Alli untuk membuktika­n beliau membuat keputusan tepat memberikan kepercayaa­n kepada dua pemain kelab Tottenham Hotspur berbanding Rooney yang berpengala­man luas.

Alli, pemain yang mengisi posisi Rooney sebagai penyerang tengah, hampir membuka jaringan buat England apabila umpanan cantiknya dikejar Daniel Sturridge tetapi penjaga gol Slovenia, Jan Oblak bertindak lebih pantas menghadang cubaan.

Dier, pemain lain yang dipilih Southgate berb berbanding Rooney untuk posisi t tengah, juga kurang menyerl menyerlah dan hampir menghadiah­k menghadiah­kan gol pembukaan Slovenia apabila tolakan ke belakang lemah dirampas Roman B Bezjak tetapi Hart beraksi t tangkas menepis cubaan.

England masih belum keluar dari bahaya dengan Jasmin Kurtic mem mempunyai ruang dan masa untuk melakukan rembatan yang berjaya menewaskan Hart tetapi bola terkena palang dan bola muntah jug juga gagal disempurna­kan deng dengan kemas oleh Bezjak.

England terus be bergelut mencari rentak wal walaupun selepas rehat dengan Hart mempamerka­n aksi terbaiknya bersama England untuk memastikan England mengekalka­n saingan.

Southgate kemudian memasukkan Andros Townsend terlebih dahulu dan satu cubaan Townsend berjaya ditepis Oblak.

Slovenia berada pada ranking ke-67 dunia tetapi mereka memberikan saingan yang kuat kepada England dengan Hart sekali lagi menafikan gol Slovenia apabila menepis satu rembatan Josip Ilicic.

Rooney akhirnya dimasukkan pada minit ke-72 dan hampir membuat impak segera tetapi rembatanny­a sedikit tinggi dari palang gol.

England mempunyai peluang untuk menjaringk­an gol kemenangan lewat tetapi Oblak juga beraksi tangkas menepis cubaan Jesse Lingard. — AFP

 ?? — Gambar AFP — Gambar Reuters ?? PENYELAMAT: Hart bertindak tangkas menepis percubaan pemain Slovenia ketika beraksi pada perlawanan Kumpulan F kelayakan Piala Dunia 2018 di Stadium Stozice, Ljubljana pada Selasa lepas. DAPAT PELUANG: Rooney (kanan) masukm menggantik­an Alli pada...
— Gambar AFP — Gambar Reuters PENYELAMAT: Hart bertindak tangkas menepis percubaan pemain Slovenia ketika beraksi pada perlawanan Kumpulan F kelayakan Piala Dunia 2018 di Stadium Stozice, Ljubljana pada Selasa lepas. DAPAT PELUANG: Rooney (kanan) masukm menggantik­an Alli pada...
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? SOUTHGATE
SOUTHGATE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia