Utusan Borneo (Sarawak)

Memori yang tertinggal dalam metro Kota Mexico

-

DUA benda menonjol di pejabat barangan hilang kendalian Donovan Alvarado di hujung koridor luas sistem metro Kota taa Mexico - pasu mengandung­ie en ngandungi abu mayata t seorang kanak-kanakn ak dan seorang pemuda.p pe emuda.

Alvarado, o,o 40, merupakana an n penjaga satusatuny­a pejabat barangan hilang dalam sebuah sistem kereta api bawah h tanah dengan 195 stesene dan 5.5 juta uta pengguna a harian, ada di antaranya taaranya amat pelupa. upa.pappa.

Sejumlah 2,000 barangan yang hilang ng g setiap tahun berakhir r di bilik berlampu suram am m di hujung stesen Candelaria, di mana ia dipenuhi dengan kad pengenalan, beg g sandang, basikal, telefon bimbit, barang ng g permainan, kereta sorong bayi dan timbunan kasut.

Telefon dalam pejabat berdebu Alvarado ada di antaranya wujud sejak 1980-an, tetapi pii persekitar­an usang itu tidak melemahkan n semangatny­a.

Beliau sudah enam m tahun bekerja di situ dand sudah lebih setahun mengetuai jabatan barangan hilang.

“Kepuasan yang kami perolehi setelah h mengembali­kan baranga an ng kepada pemiliknya tidak dapat dinilai.

“Penghargaa­n yang mereka sampaikan dengan air mata bergenanga­n sememangny­a tidak ternilai dengan harga, pejabat ini sungguh mulia,” katanya ketika ditemui koresponde­n Jennifer Gonzalez Covarrubia­s di Kota Mexico, baru-baru ini.

Memakai baju putih dengan tali leher jingga terang yang dipadankan dengan sut jaket biru gelap berlogo oren metro, pekerja metro yang tinggi lampai itu menyimpan dua barang paling penting daripada semua yang lain di atas para logam.

Dua pasu itu ditemui dalam gerabak metro antara Disember dan Januari lalu.

Tatkala undang-undang menetapkan barangan hilang didermakan jika tiada sesiapa menuntutny­a semula selepas enam bulan, Alvarado masih menyimpan dua pasu itu sehingga menemui pemiliknya.

Pasu kayu gelap bervaris itu mempunyai plak kecil dengan nama Rebeca Menes Perez, yang dilahirkan pada 14 September, 2010, dan meninggal dunia pada 8 Mac, 2014.

Pasu kanakkanak­kanak kanak itu dihiasi ddengan dengan duad dua stikerik stiker hatihihati merah dengan bintik putih mengapit malaikat logam yang membentang­kan sayapnya.

Plak pada pasu kayu kedua yang lebih besar menandakan abu mayat

itu milik Gustavo Guerra Orduna, yang dilahirkan pada 1973 dan meninggal dunia pada 2000.

Alvarado telah meletakkan imej Jesus Christ di belakang pasu- pasu tersebut agar ‘roh mereka bersemadi dengan aman’. PANTAU RAPI

Terdapat dua lagi pasu di atas para tersebut tetapi kosong, membuatkan beliau percaya ia tidak pernah digunakan untuk menyimpan abu mayat. Bekas wartawan d dan pekerja jabatan media bagi kerajaan perbandara­n, Alvarado dan dua rakan sekerjanya meneliti buku panduan telefon u untuk mencari p pemilik pasu itu. Apabila Alvarado m menyangka beliau sem semakin hampir menne menemui orang yang tertinggal abu mayat Gustavo dan Rebeca, beliau pergi ke pejabat pendaftara­n awam untuk mendapatka­n maklumat lanjut tetapi para pegawai enggan memberi kerjasama ekoran undang-undang privasi.

Pasu-pasu tersebut bukanlah satusatuny­a misi beliau.

Beliau masih berharap untuk menemui pemilik satu pasport Amerika Syarikat (AS) yang dipenuhi dengan setem untuk ejen sempadan atau pasangan yang meninggalk­an satu bingkai besar gambar perkahwina­n mereka dalam kereta api.

Namun beliau turut mengimbau beberapa kejayaan seperti hari apabila seorang lelaki terlupa laporan perubatann­ya yang menunjukka­nnya mempunyai tumor otak dan memerlukan operasi segera.

“Terdapat arahan kemasukan ke hospital, justeru saya pergi mencarinya.

“Lelaki itu tinggal di Baja California Norte (negeri di barat daya Mexico) dan selepas membuat beberapa panggilan telefon, saya menemui seorang saudaranya yang memberitah­unya bahawa laporannya telah ditemui,” imbau Alvarado.

“Lelaki itu datang dan dengan air mata bergenanga­n, mendoakan saya 20,000 kali,” katanya sambil ketawa. pemiliknya membawa pulang pasu tersebut dari rumah pengebumia­n ke rumah mereka tetapi tertinggal­kannya di dalam kereta api gara-gara terlalu perit membawa abu mayat orang kesayangan mereka sekali lagi.

Semasa perjalanan­nya sendiri selama 90 minit berulang alik dalam metro setiap hari, Alvarado memantau rapi untuk memastikan tiada sesiapa terlupa kerana ‘kita tidak tahu apa yang mungkin mereka tinggalkan’. — AFP

 ??  ??
 ?? — Gambar AFP ?? HARAP DITUNTUT: Alvarado menunjukka­n pasport milik warga Amerika yang dijumpai di dalam gerabak metro di Stesen Candelaria di Kota Mexico baru-baru ini.
— Gambar AFP HARAP DITUNTUT: Alvarado menunjukka­n pasport milik warga Amerika yang dijumpai di dalam gerabak metro di Stesen Candelaria di Kota Mexico baru-baru ini.
 ?? — Gambar AFP ?? AMANAH: Alvarado melihat pelbagai barangan yang dijumpai di dalam gerabak metro disimpan di dalam pejabat barangan hilang di Stesen Candelaria di Kota Mexico.
— Gambar AFP AMANAH: Alvarado melihat pelbagai barangan yang dijumpai di dalam gerabak metro disimpan di dalam pejabat barangan hilang di Stesen Candelaria di Kota Mexico.
 ?? — Gambar AFP ?? DALAM KEADAAN TERBAIK: Alvarado berdiri di hadapan dua pasu kayu gelap yang mengandung­i abu mayat seorang kanakkanak dan seorang pemuda di Stesen Candelaria di Kota Mexico baru-baru ini.
— Gambar AFP DALAM KEADAAN TERBAIK: Alvarado berdiri di hadapan dua pasu kayu gelap yang mengandung­i abu mayat seorang kanakkanak dan seorang pemuda di Stesen Candelaria di Kota Mexico baru-baru ini.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia