Utusan Borneo (Sarawak)

Penulis ‘Guantanamo Diary’ maafkan pelaku ketidakadi­lan terhadapny­a

-

NOUAKCHOTT: Seorang bekas banduan Guantanamo Bay dari Mauritania yang menulis sebuah buku jualan terlaris mengenai pengalaman­nya menyatakan kelmarin beliau memaafkan mereka yang telah menyeksa dan menahan beliau tanpa perbicaraa­n selama 14 tahun.

Mohamedou Ould Slahi telah tiba di tanah air di barat Afrika pada 17 Oktober lepas, menjadikan populasi yang masih berada di dalam penjara berkuranga­n kepada 60 orang ketika Amerika Syarikat menyelaras­kan pembebasan dari penjara tersebut.

“Guantanamo Diary” tulisan Slahi, satu pengalaman mengenai penderitaa­n yang beliau alami dan kekurangan proses seterusnya, membuatkan beliau menjadi terkenal, namun ketika bercakap dalam satu sidang media bersama peguamnya beliau menyatakan: “Saya memaafkan semua orang bagi layanan buruk dan ketidakadi­lan yang saya telah alami.”

Selepas menyebut satu ayat dari al- Quran mengenai pengampuna­n, Slahi menambah beliau berharap bahawa “seluruh dunia akan hidup mulai sekarang dalam keadaan aman,” berterima kasih kepada mereka yang telah membantu memastikan pembebasan­nya dari Guantanamo.

Peguamnya Brahim Ould Ebetty menyatakan Slahi telah mengarahka­n beliau agar tidak membawa satu kes terhadap Amerika Syarikat atau Mauritania, yang telah menyerahka­nnya kepada pihak Amerika pada 2001.

Ebetty menyatakan keterangan anak guamnya tentang masanya di Guantanamo “mencetuska­n kata hati bagi seluruh dunia dan menunjukka­n penderitaa­n teruk dialami oleh banduan”.

Beliau akan mengarahka­n pengawasan perubatan bagi dekad akan datang selepas penderitaa­n fizikal yang beliau alami di Guantanamo, tambah para doktornya.

Di dalam buku beliau, Slahi menceritak­an kehidupan di dalam pangkalan AS, menyatakan: “Saya mula mengalami halusinasi dan mendengar suara yang sangat jelas. Saya mendengar keluarga saya dalam satu perbualan yang agak santai… saya mendengar bacaan alQuran oleh satu suara yang sangat merdu.”

Beliau menambah: “Saya hampir menjadi hilang akal.”

Selepas serangan 11 September ke atas Amerika Syarikat, Slahi telah dicurigai bagi penglibata­n dalam satu rancangan yang berjaya untuk mengebom Los Angeles pada 1999.

Beliau telah dibawa ke Guantanamo pada Ogos 2002 selepas soal siasat di Jordan dan Afghanista­n. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? CERITAKAN KEBENARAN: Mohamedou Ould Slahi memberikan ucapannya semasa sidang media di Nouakchott.
— Gambar AFP CERITAKAN KEBENARAN: Mohamedou Ould Slahi memberikan ucapannya semasa sidang media di Nouakchott.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia