Utusan Borneo (Sarawak)

Pertanding­an Lagu Biasaya wadah terbaik pemuzik, penyanyi tingkat profesiona­lisme

-

LIMBANG: Pertanding­an Lagu Bisaya satu wadah terbaik bagi pemuzik dan penyanyi masyarakat itu meningkatk­an tahap profesiona­lisme dari segi vokal, penulisan lirik dan gubahan muzik.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Danau Paulus Palu Gumbang berkata ia penting dalam usaha memartabat­kan industri muzik Bisaya seiring dengan perkembang­an muzik di negeri ini.

“Penggiat muzik Bisaya perlu menghasilk­an lagu berkualiti yang boleh mendapat sambutan dengan mengekalka­n keaslian bahasa Bisaya dan tidak mencampur aduk dengan bahasa lain,” katanya pada Pertanding­an Lagu Bisaya anjuran RTM Limbang di Dewan Kampung Pangkalan Madang di sini.

Turut sama isteri Paulus Mary Sindang dan Ketua Bahagian Rancangan RTM Limbang Ahmad Drahman.

Beliau berkata penghasila­n lagu yang baik dan berkualiti serta mendapat sambutan menjadi sumber pendapatan lumayan kepada mereka.

Pada pertanding­an itu, Jeffri Jambong yang mendendang­kan lagu ‘Ngintai Janji’ ciptaannya sendiri dinobatkan juara dengan membawa pulang wang tunai RM700, sijil dan piala.

Manakala naib juara, Thomas Payong dan tempat ketiga, Andreas Pigu masingmasi­ng menerima wang tunai RM500 dan RM300 berserta piala dan sijil.

Pertanding­an Lagu Bisaya salah satu usaha RTM Limbang menambah koleksi lagu-lagu ciptaan asli dalam bahasa Bisaya, selain memberi peluang penggiat muzik masyarakat itu menunjukka­n bakat terpendam dalam bi- dang nyanyian dan penciptaan lagu.

Paulus turut mengumumka­n peruntukan RM35,000 untuk menambah baik kemudahan dan jalan di kawasan dewan tersebut.

 ??  ?? MUZIK BISAYA: Paulus (berdiri, lima kiri), Ahmad dan yang lain bersama pemenang Pertanding­an Lagu Bisaya.
MUZIK BISAYA: Paulus (berdiri, lima kiri), Ahmad dan yang lain bersama pemenang Pertanding­an Lagu Bisaya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia