Utusan Borneo (Sarawak)

Peniaga jamin tidak naikkan harga

-

“SAYA tidak akan menaikkan harga sebagai tanda menghormat­i Perdana Menteri,” demikian jaminan pengusaha ‘Nasi Vanggey’ yang popular di Ipoh, Mohammad Nihmathull­ah Syed Mustafa.

Mohammad Nihmathull­ah berkata, beliau amat berbangga dan berbesar hati apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumka­n nasi di kedainya contoh kepada makanan yang sedap dan murah.

“Perasaan saya amat gembira sekali apabila PM menjadikan kedai saya contoh untuk mendapatka­n makanan yang murah tapi sedap, ini satu penghormat­an dan penghargaa­n yang tak terhingga bagi saya.

“Apabila PM sendiri sudah berkata begitu saya akan cuba sedaya upaya saya untuk tidak menaikkan harga sebagai tanda menghormat­i beliau,” katanya kepada Bernama di Ipoh, baru-baru ini.

Najib, yang juga Menteri Kewangan ketika membentang­kan Bajet 2017 memberikan contoh bahawa Nasi Vanggey atau lebih dikenali nasi ganja iaitu sejenis nasi kandar merupakan sajian yang sedap dan harga ‘boleh tahan’.

Bagi sepinggan nasi, lengkap dengan lauk ayam dan sayur dijual pada harga RM4.80, manakala jika ditambah telur masin menjadi RM5.50.

Mohammad Nihmathull­ah juga berterima kasih kepada Perdana Menteri, Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir serta semua pelanggan pihak berkuasa dapat mengawal aliran kereta ke kawasan sesak itu bagi memastikan pejalan kaki dapat mengunjung­i kawasan itu dengan selesa dan selamat.

Seorang pengunjung, S. Vasathi, berkata tidak dapat dinafikan bahawa kawasan itu memang menjadi tumpuan dan bersetuju dengan pendapat bahawa pihak berkuasa mengawal aliran masuk kereta ke kawasan tersebut.

“Adalah lebih baik jika kereta diarah parkir di luar kawasan Little India dan semua pengunjung berjalan sahaja ke kawasan itu,” katanya. yang memberi sokongan sehingga sajiannnya dikenali seluruh dunia.

“Pelanggan bukan sahaja dari dalam negara malah luar negara, setiap hari ada sahaja pelanggan baharu datang mencuba makanan di sini.

“Saya percaya dengan menggunaka­n restoran saya sebagai restoran contoh sudah pasti lebih ramai akan datang ke sini seterusnya menjadi tarikan pelancong,” katanya.

Nasi Vanggey yang terletak di Jalan Yang Kalsom di Ipoh merupakan satu destinasi wajib dikunjungi apabila datang ke Perak.

Makanan itu juga mendapat perhatian Perdana Menteri ketika menyampaik­an Amanat Merdeka di Pusat Dagangan Dunia Putra pada 30 Ogos lalu yang menjadikan­nnya sebagai contoh Detik Kebersatua­n.

Ini kerana nasi tersebut dijual oleh seorang India Muslim yang beroperasi di restoran milik orang Cina, manakala pelanggan terdiri daripada pelbagai kaum yang jelas menterjema­hkan konsep kebersatua­n. — Bernama

Selain masyarakat tempatan, suasana menyambut perayaan Pesta Cahaya itu turut dirasai oleh pelancong asing.

Pasangan warga Kanada, Justin dan Adelia Steward, antara pelancong di kawasan itu, berkata mereka PULAU Pinang bercadang untuk menjadi negeri perintis yang mewujudkan produk pelanconga­n baharu, inap bandar, di dalam kawasan Tapak Warisan Dunia George Town.

Ahli Parlimen Tanjung Ng Wei Aik berkata kewujudan inap bandar George Town bertujuan untuk mengurangk­an premisprem­is kediaman dan perniagaan yang menjalanka­n perkhidmat­an rumah tumpangan secara haram khususnya di kawasan Tapak Warisan Dunia George Town.

Katanya, permit akan dikeluarka­n kepada pengusaha hotel bajet yang menjalanka­n aktiviti inap bandar yang berdaftar dengan Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan bagi memastikan keselamata­n dan keselesaan penghuni atau pelancong terjamin.

“Cadangan ini telah diterima oleh MBPP (Majlis Bandaraya Pulau Pinang) tapi sehingga hari ini tidak dapat dilaksanak­an kerana pihak kerajaan negeri mengharapk­an cadangan ini tidak menjejaska­n program pemutihan yang sedang dijalankan.

“Kita faham dengan dilema yang dihadapi kerajaan negeri. Saya rasa cadangan berasa bertuah berada di situ pada masa ini.

Adelia kagum dengan corak henna yang dilakukan oleh tukang inai manakala tunangnya terpegun dengan suasana kawasan serta sajian makanan tempatan di gerai-gerai di sepanjang jalan berkenaan. inap desa ini jika dapat dilaksanak­an boleh memberi sedikit wang bagi pengusaha kecil khususnya mereka yang menjalanka­n rumah tumpangan dengan jumlah bilik kurang daripada 10 bilik,” katanya pada sidang akhbar di George Town, baru-baru ini.

Ng berkata program pemutihan yang dijalankan akan tamat akhir bulan ini dan beliau berharap cadangan inap bandar ini dapat dilaksanak­an selepas itu.

Beliau berkata cadangan ini turut mendapat sokongan daripada Menteri Pelanconga­n dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan berhasrat untuk merasmikan projek inap bandar ini apabila dilaksanak­an kelak.

Katanya setakat ini projek inap bandar ini telah diluluskan di peringkat Jawatankua­sa Tetap Perancanga­n Pemajuan MBPP dan pihaknya akan membawa perkara itu ke peringkat Mesyuarat Bulanan Majlis untuk dipertimba­ng dan diluluskan.

Beliau berkata menurut garis panduan inap bandar had maksimum adalah sembilan bilik tidur dengan tambahan satu bilik khas untuk kegunaan pengusaha atau penjaga inap bandar berkenaan. — Bernama

“Ia sungguh menakjubka­n... di Kanada kita tidak menyambut banyak perayaan tetapi di sini, rasanya musim perayaan nampaknya tidak berkesudah­an... sentiasa meriah,” kata pasangan tersebut. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SIBUK: Little India di George Town menjadi tumpuan masyarakat India untuk membeli segala kelengkapa­n menjelang sambutan perayaan Deepavali, Sabtu ini.
— Gambar Bernama SIBUK: Little India di George Town menjadi tumpuan masyarakat India untuk membeli segala kelengkapa­n menjelang sambutan perayaan Deepavali, Sabtu ini.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia