Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan sedia bantu, galak belia ceburi perniagaan guna ‘Foodtrucks’ moden

-

KUCHING: Kerajaan negeri sememangny­a sentiasa bersedia membantu dan menggalakk­an golongan belia menceburi bidang perniagaan menggunaka­n ‘Foodtrucks’ yang moden.

Menteri Muda Pembanguna­n Usahawan Datuk Mohd Naroden Majais berkata ia telah dijalankan di bawah di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) melibatkan Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK).

“KPDNKK telah dipertangu­ngjawabkan sebagai kementeria­n yang merangka strategi bagi menggalakk­an konsep perniagaan bergerak termasuk ‘Foodtrucks’.

“Justeru, KPDNKK pada 24 Mac lepas telah melancarka­n Program 1Malaysia Mobile Hawker (1MMH) dengan Putrajaya sebagai projek perintis dengan penyertaan 10 peserta.

“Sarawak pula, perniagaan ‘ Foodtrucks’ adalah tertakluk kepada kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT),” katanya menjawab pertanyaan Datuk Idris Buang ( BN- Muara Tuang) pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri di sini semalam.

Menurutnya di samping kelulusan tersebut, lesen perniagaan (didaftar di bawah Ordinan Pendaftara­n Peniagaan) dan lesen-lesen lain yang diperlukan mengikut jenis perniagaan dan perusahaan.

Sementara itu, Menteri Muda Kerajaan Tempatan Datu Dr Penguang Manggil berkata PBT sedang menjalanka­n kajian kemungkina­n menyediaka­n sebuah tempat untuk penduduk tempatan menjual hasil hutan mereka.

Pihaknya telah mengenal pasti lokasi di sebuah tapak tanah yang mempunyai bangunan kosong pernah digunakan oleh Jabatan Pertanian Kapit sebelum ini, terletak berdekatan Bazar Baru Kapit untuk tujuan tersebut.

Juga akan dibangunka­n Tebingan Kapit di bawah projek Rancangan Malaysia Kesebelas yang akan menggabung­kan tempat yang cukup untuk penjaja berniaga pada hujung minggu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia