Utusan Borneo (Sarawak)

The Gunners ikrar buang ‘tabiat lama’

Kemenangan ke atas PSG akan pastikan Arsenal duduki tangga teratas Kumpulan A

-

LONDON, England: Arsenal mempunyai satu peluang untuk menamatkan badi hilang rentak pada saat akhir dalam aksi Liga JuaraJ u a r a a p a - b i l a

Saya berharap kami boleh memulakan perlawanan dengan kemenangan (dalam liga domestik), kami mempunyai perlawanan besar menentang PSG hari Rabu dan ia pastinya dengan keazaman yang sama. ArseneArse sene Wenger PengurusPe­n Arsen Arsenal enal

Germain (PSG) hari ini, denganmeny­edaridenga­n menyedari kemenangan akan memastikan mereka menduduki tangga teratas Kumpulan A. Arsenal tewas di pusingan kedua kejohanan untuk enam musim terakhir dan sepanjang tempoh itu, hanya sekali mereka memenangi kumpulan pusingan pertama kejohanan. Tempat k e d u a kumpulan kumpulanme­nyebabmeny­ebabkan merekam mereka terpaksa berdepan l lawanawan yang kuat di pus pusingan singan kedua kedua,, dua kali d diundi b e r t e m u Bayer Bayernn Munich dan dua kali b bertemu Barceloona, Barcelona, tewas ke kesemuaese­mua empat perl a - w a - n a n namun n walau walaupun menduduki tangga teratas kumpulan, nasib tidak menyebelah­i mereka apabila tewas kepada Monaco. Walaup u n

j i k a menewaskan PSG, yang berkongsi 10 mata dengan Ar Arsenal, kemungk kemungkina­n undian bertemu de dengan Bayern atau Barcelo Barcelona di pusingan kedua masih mengm hantui m mereka. Bayern dan juga Barca juga b belum d i - jamin t e m - pa pat teratas kum kumpulan masing- masing dan mungkin layak ke pusingan kedua sebagai pasukan naib juara kumpulan tetapi melainkan pengurus Arsenal, Arsene Wenger dapat membuat ramalan dengan sendiri, beliau hanya boleh berkata tempat pertama kumpulan ada ganjaranny­a. Apa pun, tuah undian akan tetap memainkan peranan tetapi satu ke- menangan Arsenal akan mengekalka­n kempen positif mereka setakat ini untuk memberikan amaran kepada lawan mereka.

Gol penyamaan lewat Olivier Giroud ketika mengikat Manchester United 1-1 dalam aksi Liga Perdana Inggeris hujung minggu lepas bermakna Arsenal belum tewas 17 perlawanan dalam semua pertanding­an sejak tewas kepada Liverpool pada hari pertama musim sementara PSG mengharung­i sembilan perlawanan tanpa kalah.

Arsenal sudah seri tiga dari empat perlawanan liga terakhir dan sekiranya perlawanan hari ini juga berkesudah­an dengan seri, saingan tempat teratas akan ditentukan pada perlawanan terakhir apabila Arsenal bertandang ke FC Basel dan PSG melayani kunjungan Ludogorets.

Ketika tahap permainan Arsenal menurun sejak beberapa minggu yang lalu, Wenger percaya keazaman pasukannya akan menjadi kunci ketika menentang PSG.

“Saya berharap kami boleh memulakan perlawanan dengan kemenangan (dalam liga domestik), kami mempunyai perlawanan besar menentang PSG hari Rabu dan ia pastinya dengan keazaman yang sama,” kata beliau selepas seri dengan Manchester United.

“Saya yakin kami akan bermain dengan lebih baik pada hari Rabu.”

PSG membuat persediaan untuk perlawanan hari ini dengan menewaskan Nantes 2- 0 dalam aksi Ligue 1 Perancis. — Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia