Utusan Borneo (Sarawak)

Michelle dinobat Kumang

-

JURURAWAT berusia 25 tahun dari Sibu, Michelle Thomas Magal berjaya menewaskan 14 peserta lain merebut gelaran Kumang ‘Raban Ngepan Iban’ (RNI) di sebuah hotel di Miri, baru-baru ini.

Selain merangkul gelaran Kumang, Michelle turut membawa pulang hadiah wang tunai RM1,500 serta tiara, selendang, sejambak bunga, piala, jam tangan, barangan kecantikan tajaan Nori Skincare dan sijil penyertaan.

Sementara gelaran ‘Lulong’ atau tempat kedua dimenangi Nisya MAJLIS Sukri, 19, kacukan Iban dan Melayu merupakan seorang model sambilan.

Beliau membawa pulang hadiah wang tunai RM1,000 serta piala, sijil penyertaan, selendang, sejambak bunga, jam tangan dan barangan kecantikan Nori Skincare.

Pemenang gelaran ‘Selingkar Matari’ atau tempat ketiga dimenangi Beatrice Geraldine Ringkai, 24, juga berasal dari Sibu dan bertugas sebagai pembantu perubatan.

Beliau membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM700 serta sijil, selendang, piala, sejambak bunga, jam tangan dan barangan kecantikan Nori Skincare.

Tempat keempat ialah Avchie Kulan Tuan, 23 dari Lubok Antu dan kelima, Roseda Ancha, 27, dari Miri masing-masingnya menerima hadiah wang tunai RM200 dan RM150 serta sijil, selendang, piala, sejambak bunga, jam tangan dan barangan kecantikan Nori Skincare.

Seramai 15 orang peserta mengambil bahagian pada pertanding­an Kumang RNI dianjurkan oleh Persatuan Raban Ngepan Iban (PRNI) sempena pelancaran rasmi persatuan itu diluluskan Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada Julai lalu.

Presiden PRNI, Stephen Abas memberitah­u kelima-lima peserta teratas secara automatik layak ke pertanding­an peringkat negeri yang akan diadakan tahun depan sempena sambutan Hari Gawai Dayak.

Menurutnya, PRNI dengan matlamat penubuhann­ya memperkasa dan mengukuhka­n usahausaha memulihara busana-busana tradisiona­l Iban serta adat dan budaya kaum Iban agar tidak pupus dan hilang keaslianny­a disebabkan peredaran zaman.

Sementara itu, majlis itu disempurna­kan oleh ahli Majlis Tertinggi Parti Rakyat Sarawak (PRS), Alexander Donald mewakili Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Samalaju, Majang Renggi.

Dalam ucapannya, Majang memuji usaha PRNI melindungi dan mengembali­kan perjuangan memulihara budaya, lebih-lebih lagi busana tradisiona­l kaum Iban di landasan betul bagi mengelak diancam budaya-budaya moden dunia luar.

“Tidak dapat dinafikan

Berkenaan dengan ancaman buaya, Lau berkata reptilia itu tidak pernah ditemui oleh penduduk di sana sebelum ini.

Beliau berkata, semua peserta akan bermalam di Rumah Linggi sepanjang 34 pintu sebelum memulakan cabaran perjalanan dua jam berakit di sungai hingga ke Pekan Selangau pada hari berikutnya.

Sementara itu, Lau turut mengunjung­i Rumah Linggi pada minggu lalu dan berasa gembira budaya tradisi kita hari ini semakin mengalami ancaman budaya dari dunia luar, terutama budaya moden semakin menghakis keaslian, tradisi dan keunikanny­a,” jelas beliau.

“Oleh itu, penubuhan persatuan seperti PRNI memperjuan­g perkara ini dan seterusnya mempromosi kepada dunia luar adalah satu usaha amat dipuji dan dialu-alukan,” katanya.

Justeru sebagai tanda sokongan, Majang melalui wakilnya mengumumka­n peruntukan berjumlah RM7,000 untuk PRNI bagi membantuny­a membiayai dengan persediaan penduduk membuat rakit.

Dengan adanya sukan rakit ini, Lau berharap acara tersebut di Selangau akan menjadi popular.

Beliau berharap selepas MDLBS menganjurk­an acara berakit ini badan-badan tertentu dapat membantu mempromosi­kannya.

Dalam pada itu, selain berakit MDLBS juga menawarkan pertanding­an berkayak sebagai acara sampingan.

Beliau berkata, Sungai Mukah mempunyai ciri-ciri aktiviti dan memperjuan­g usaha-usahanya.

Dalam pada itu, Majang menyaranka­n PRNI supaya bertindak lebih kreatif menjadikan keunikan dan keindahan busana tradisiona­l Iban sebagai satu produk boleh dipasarkan bukan sahaja dalam malah luar negara secara langsung memperkena­l bangsa Iban di mata dunia.

Sementara itu, 15 peserta mengambil bahagian pada pertanding­an Kumang RNI menjalani saringan ‘Top 10’ dan seterusnya ‘Top 5’ sebelum diumumkan pemenangny­a. geografi dan aliran air sungai berpotensi untuk pelanconga­n.

“Jika cabaran rakit dan kayak berjaya di peringkat masyarakat setempat sememangny­a menjadi peluang baik meningkatk­an ekonomi masyarakat dan Selangau keseluruha­nnya,” tambahnya.

Jelasnya, pemilihan Sungai Mukah untuk acara tersebut adalah satu laluan sungai yang terpanjang dan penuh ciri-ciri alam flora dan fauna mempesonak­an.

 ??  ??
 ??  ?? RASMI: Alexander menyumpit tepat ke arah belon untuk membuka poster simbolik perasmian PRNI sambil dibantu Stephen (kiri) di Miri,baru-baru ini.
RASMI: Alexander menyumpit tepat ke arah belon untuk membuka poster simbolik perasmian PRNI sambil dibantu Stephen (kiri) di Miri,baru-baru ini.
 ??  ?? ANGGUN: Pemenang Kumang RNI Michelle (duduk tengah) bersama Nisya (dua kanan), Beatrice (dua kiri), Avchie (kanan) dan Roseda (kiri).
ANGGUN: Pemenang Kumang RNI Michelle (duduk tengah) bersama Nisya (dua kanan), Beatrice (dua kiri), Avchie (kanan) dan Roseda (kiri).
 ??  ?? MENARIK: Pemandanga­n di Sungai Mukah.
MENARIK: Pemandanga­n di Sungai Mukah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia