Utusan Borneo (Sarawak)

Anggota Jawatankua­sa Pemilih RUU perlu cari titik persetujua­n

Penting untuk elak salah faham dan polemik politik: Hishammudd­in

-

DENGKIL: Anggota Jawatankua­sa Pemilih Rang Undang- Undang persendiri­an bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 perlu mencari titik persetujua­n berhubung pindaan akta itu, kata Naib Presiden UMNO Datuk Seri Hishammudd­in Tun Hussein.

Beliau berkata ia penting bagi mengelak salah faham dan polemik politik.

Katanya Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mengumumka­n penubuhan jawatankua­sa yang dianggotai ahli Parlimen Islam dan bukan Islam akan memberikan penjelasan terperinci RUU.

“Keberkesan­an jawatankua­sa ini banyak bergantung kepada ketelusan di kalangan pemimpin-pemimpin untuk mencari titik persetujua­n dan ia bergantung kepada penjelasan yang perlu dibuat.

“Bagi pihak- pihak yang mempunyai soalan, secara telus dan ikhlas ia boleh dibentangk­an kepada pucuk pimpinan.

Barisan Nasional (BN) adalah wadah terbaik untuk memastikan politik hari ini tidak menjurus kepada pepecahan di kalangan rakyat khususnya dalam isu berkaitan agama yang agak sensitif. Datuk Seri Hishammudd­in Tun Hussein Naib Presiden UMNO

“Barisan Nasional ( BN) adalah wadah terbaik untuk memastikan politik hari ini tidak menjurus kepada pepecahan di kalangan rakyat khususnya dalam isu berkaitan agama yang agak sensitif,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Sebelum itu, beliau diminta mengulas pendirian beberapa parti komponen BN yang membantah pembentang­an RUU 355 di Dewan Rakyat.

Hishammudd­in yang juga Menteri Pertahanan menghadiri Eksesais Aman Youyi, latihan ketenteraa­n bersama antara Angkata Tentera Malaysia dan Chinese People’s Liberation Army (PLA) di Paya Indah Wetland di sini semalam.

Sebelum itu, Ahmad Zahid mencadangk­an supaya satu Jawatankua­sa Pemilih dibentuk melibatkan ahli Parlimen beragama Islam dan bukan Islam bagi memperinci, memperhalu­si dan memurnikan sebarang unsur yang tidak jelas mengenai pemisahan kuasa pada Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil.

Presiden PAS dan juga ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam membentang­kan usul RUU 355 di Dewan Rakyat, tengah hari semalam. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? KAGUM: Hishammudd­in (dua kanan) melihat kelengkapa­n pada seorang anggota The Chinese People’s Liberation Army (PLA) ketika melawat Eksesais AMAN YOUYI 3/2016 yang melibatkan latihan bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Dengkil semalam.
— Gambar Bernama KAGUM: Hishammudd­in (dua kanan) melihat kelengkapa­n pada seorang anggota The Chinese People’s Liberation Army (PLA) ketika melawat Eksesais AMAN YOUYI 3/2016 yang melibatkan latihan bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Dengkil semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia