Utusan Borneo (Sarawak)

Dua pemain muda terpilih ke Loftus Road tahun hadapan

-

GEORGE TOWN: “Citacita saya ialah untuk menjadi pemain bola sepak profesiona­l dan menyarung jersi skuad kebangsaan pada masa hadapan seperti Safiq Rahim.”

Itu luahan Mohd Arif Amzar Hisham, 16, pemain tengah yang terpilih untuk berlatih di Loftus Road, stadium milik kelab bola sepak Queens Park Rangers (QPR) di London tahun hadapan.

Mohd Arif, pelajar tingkatan 4 Sekolah Menengah Kebangsaan Guar Perahu di Bukit Mertajam, dekat sini, adalah antara dua pemain yang terpilih menjalani latihan seminggu di bawah bimbingan ketua jurulatih QPR, Chris Ramsey bersama pemain pasukan itu.

Seorang lagi pemain yang terpilih ialah Kango Lee dari Sekolah Antarabang­sa Uplands, Pulau Pinang.

Mula berjinak dalam sukan itu sejak berumur 10 tahun, Mohd Arif pernah mewakili sekolahnya dalam kejohanan majlis sukan negeri tahun lepas dan berjaya memenangi tempat ketiga dalam kejohanan Majlis Sukan Sekolah Sekolah Malaysia (MSSM).

“Ia adalah cita-cita setiap pemain bola sepak untuk menyumbang bakti kepada skuad kebangsaan. Saya ingin buat ibu dan bapa saya bangga dengan saya,” kata anak juruwang di sebuah stesen minyak itu.

Kedua-dua pemain itu terpilih dalam pemilihan yang dikendalik­an jurulatih dan Ketua Pegawai Eksekutif Amanah Komuniti QPR, Andy Evans setelah cemerlang sewaktu klinik bola sepak anjuran QPR bersama Air Asia di Kelab Sukan Pulau Pinang kelmarin.

Seramai 60 peserta dari seluruh Pulau Pinang terpilih menyertai klinik sehari itu yang mendidik pemain berusia antara 14 dan 16 tahun untuk menjadi pemain profesiona­l.

Sementara itu, Evans ketika ditemui selepas pemilihan itu, berkata beliau yakin setiap pemain mempunyai potensi yang tinggi untuk menjadi lebih baik sekiranya diberi peluang.

“Ini adalah kali pertama kami mengadakan klinik ini di Pulau Pinang dan pada pengamatan saya, mereka telah melakukan yang terbaik. Saya yakin, bakat ada di mana-mana dan ia perlu diasah,” katanya.

Selepas Pulau Pinang, QPR bersama Air Asia akan ke Bandung, Indonesia; Bangkok, Thailand dan Shenzen, China untuk memilih baki enam pemain lagi dan mereka yang terpilih akan menyertai Mohd Arif dan Lee di London tahun hadapan. — Bernama keputusan pada bulan Januari depan untuk menentukan jumlah sebenar pasukan akan bertanding di Piala Dunia 2026.

Infantino mengadakan beberapa pertemuan di peringkat serantau dengan ketua persekutua­n di luar Paris Rabu lepas dan berkata selepas itu “sasaran adalah untuk memberi penjelasan, menghapusk­an salah faham dan saya fikir kami akan berjaya.”

“Kesimpulan dari pandangan persatuan ialah semua pihak mahu penambahan pasukan. Selepas itu, ada yang mahu 40 pasukan dan ada juga mahu 48 pasukan. Persoalann­ya bagaimana untuk membahagi pasukan untuk penglibata­n semua pihak.”

FIFA mendapat keuntungan dari penglibata­n lebih banyak pasukan di Piala LONDON, England: Tottenham Hotspur mungkin masih kecewa selepas tersingkir dari kejohanan Liga Juara- Juara tetapi mereka harus bangkit segera apabila kembali beraksi dalam Liga Perdana Inggeris dan menentang pendahulu liga, Chelsea Sabtu ini.

Spurs tersingkir di pusingan pertama Liga JuaraJuara selepas tewas 1- 2 di Monaco Selasa lepas tetapi mereka masih merupakan satu- satu pasukan dalam Liga Perdana yang masih belum tewas.

Rekod itu hampir berakhir hujung minggu lepas apabila ketinggala­n kepada West Ham United di minit terakhir sebelum Harry Kane menjaringk­an dua gol termasuk satu tendangan penalti lewat untuk kemenangan 3- 2.

Sabtu ini, mereka akan ke kelab jiran, Chelsea, yang memburu kemenangan liga yang ketujuh berturut- Dunia kerana hak penyiaran akan bertambah.

Infantino berkata dengan 40 negara, mungkin ada 10 kumpulan pusingan pertama terdiri dari empat atau lapan kumpulan dengan lima pasukan.

“Dengan dua kelainan, kami menyedari bahawa kami memberikan lebih banyak peluang kepada penyertaan pasukan tetapi dari segi pandangan sukan, masalahnya kelayakan tidak terlalu mudah.”

Dengan 32 pasukan, dua pasukan teratas setiap kumpulan layak ke peringkat kalah mati atau pusingan kedua. Dengan 40 pasukan, akan ada pilihan pasukan ketiga terbaik.

Infantino merujuk kes Albania pada kejohanan Eropah tahun ini. Albania terpaksa menunggu seminggu se- turut.

Kane memulakan satu tempoh menjaringk­an empat gol dari tiga perlawanan ketika seri 1- 1 dengan Arsenal pada awal bulan dan belum menyedari mereka layak sebagai pasukan ketiga terbaik.

Dengan 48 pasukan, akan ada 32 pasukan di pusingan pertama tetapi ada 16 perlawanan playoff untuk mencari 16 baki tempat di pusingan pertama dan ini akan berlangsun­g semasa Piala Dunia.

Infantino berkata ia akan menjadi seperti 16 final sebelum pusingan pertama.

Noel Le Graet, Presiden Persekutua­n Bola Sepak Perancis, berkata beliau “tidak tertarik” dengan idea sekali lagi akan mengetuai skuad Spurs yang mahu memadam badi pada kunjungan terakhir ke Stamford Bridge pada bulan Mei.

Pada perlawanan itu, playoff.

Pasukan dan penyokong mungkin pergi ke Piala Dunia hanya untuk satu perlawanan sekiranya tewas di playoff.

“Ia satu persoalan yang sedang dikaji,” kata Infantino. “Ia pastinya sesuatu yang negatif jika ada banyak persoalan tentang hanya satu perlawanan di Piala Dunia.

“Kami tahu perlawanan itu akan menarik minat orang ramai, termasuk penyokong. Ia adalah perlawanan yang sangat penting,” tambah beliau. mereka mensia- siakan pendahulua­n 2- 0 sebelum seri 2- 2, sekali gus menamatkan impian memenangi kejuaraan liga buat kali pertama sejak 1961 ketika mana

“Sasaran FIFA ialah untuk mempunyai lebih banyak negara, untuk apa jua formula kejohanan,” kata Le Graet. “Saya fikir keraguan akan timbul tentang playoff di Kongres FIFA akan datang.”

Le Graet berkata persekutua­n bola sepak di Eropah lebih suka “kedudukan semasa’ dan walaupun dengan 48 pasukan satu kemungkina­n untuk menganjurk­an kejohanan tanpa playoff.

Pemimpin persekutua­n utama bola sepak di Eropah ada berkata mereka akan menurut pertambaha­n pasukan kerana ia adalah apa yang diingini negara kecil.

Infantino mempunyai satu lagi persidanga­n bola sepak di Singapura dan Indonesia pada 6 dan 8 Disember sebelum Majlis FIFA pada 9-10 Januari untuk menentukan sebarang perubahan di Piala Dunia.

Infantino akan mengadakan rundingan yang sama di Miami, Doha, Addis Ababa dan London sebelum Mac tahun hadapan. — AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? PENJELASAN: Infantino (kiri) ditemani Le Graet bercakap kepada wartawan ketika menghadiri sidang media di Roissy, Perancis Rabu lepas.
— Gambar Reuters PENJELASAN: Infantino (kiri) ditemani Le Graet bercakap kepada wartawan ketika menghadiri sidang media di Roissy, Perancis Rabu lepas.
 ?? — Gambar Reuters ?? TERSINGKIR: Pemain Tottenham, Victor Wanyama (kiri) dan Harry Winks hampa ketika meninggalk­an padang selepas gagal membantu pasukannya menewaskan Monaco pada aksi Liga Juara-Juara di Stade Louis II, Monaco pada Selasa lepas.
— Gambar Reuters TERSINGKIR: Pemain Tottenham, Victor Wanyama (kiri) dan Harry Winks hampa ketika meninggalk­an padang selepas gagal membantu pasukannya menewaskan Monaco pada aksi Liga Juara-Juara di Stade Louis II, Monaco pada Selasa lepas.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia