Utusan Borneo (Sarawak)

Bas dipandu laju, ‘terbang’ sebelum terjunam

Menurut saksi bas itu turut bergesel dengan sebatang tiang elektrik sehingga mengeluark­an percikan api

-

MUAR: Bas ekspres yang terlibat dalam nahas di KM137.3 Lebuhraya Utara Selatan arah utara di sini, awal pagi semalam didakwa dipandu laju sebelum ‘terbang’ menjunam di cerun dan melanggar benteng konkrit di bawahnya.

Seorang saksi, Ahmad Fahmi Khairuddin, 19, berkata bas tersebut turut bergesel dengan sebatang tiang elektrik sehingga mengeluark­an percikan api sebelum terjunam berhampira­n Kampung Jayor, Pagoh.

“Saya nampak dengan jelas bas itu ‘terbang’ lalu bergesel tiang elektrik dan terjunam melanggar benteng konkrit.

“Bunyi kejadian itu juga amat kuat... saya boleh ibaratkan kekuatanny­a lebih daripada tiga kali ganda bunyi tayar meletup,” katanya yang ditemui di rumahnya, kirakira 100 meter dari tempat kejadian.

Ahmad Fahmi yang merupakan pelajar Kolej Vokasional Kluang berkata dia yang bercuti di rumah, sedang bermain permainan

Bunyi kejadian itu juga amat kuat... saya boleh ibaratkan kekuatanny­a lebih daripada tiga kali ganda bunyi tayar meletup. Ahmad Fahmi Khairuddin Saksi

Saidina bersama tiga rakan ketika nahas berlaku kira-kira jam 3.25 pagi.

Katanya dalam keadaan terkejut, dia bersama tiga rakannya itu terus berlari ke tempat kejadian bagi memberi bantuan awal.

Dia kemudianny­a berpatah balik ke rumah dan terus mengejutka­n bapanya yang sedang tidur bagi mendapatka­n bantuan selanjutny­a.

“Saya mendengar jeritan mangsa yang meminta tolong. Saya dan rakan-rakan terus membantu mengangkat mana- mana mangsa yang boleh dialihkan,” katanya yang masih terbayang-bayang keadaan kelam kabut ketika itu.

Sementara itu, bapa Ahmad Fahmi, Khairuddin Abdullah, 49, berkata dia terjaga sejurus terdengar bunyi yang kuat sebelum anaknya menjerit memberitah­u mengenai nahas yang berlaku di hadapan rumah mereka.

Khairuddin yang merupakan Ketua Kampung Jayor berkata dia terus bergegas menghubung­i Pusat Panggilan MERS 999 Jabatan Pertahanan Awam Malaysia sebelum menghubung­i penduduk kampung.

“Beberapa penduduk kampung turut menggunaka­n lampu motosikal mereka bagi membantu menerangi kawasan kejadian,” katanya.

Khairuddin berkata dia sekeluarga baharu lima bulan berpindah ke rumah baharu mereka itu, namun sudah mendiami kampung berkenaan sejak 10 tahun lepas dengan tinggal di rumah mentuanya.

Katanya, laluan lebuh raya berkenaan merupakan ka- wasan yang kerap berlaku kemalangan selain letupan tayar kenderaan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? KEMALANGAN MAUT: Keadaan bas ekspres yang terbabas ke dalam cerun sedalam 20 kaki di Kilometer 137, Lebuhraya Utara Selatan arah utara awal pagi semalam.
— Gambar Bernama KEMALANGAN MAUT: Keadaan bas ekspres yang terbabas ke dalam cerun sedalam 20 kaki di Kilometer 137, Lebuhraya Utara Selatan arah utara awal pagi semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? SEDIH: K. Sinamah, 55, (tiga kanan) ibu kepada V. Renugah, 25, yang terlibat dalam kemalangan bas, kelihatan ditenangka­n oleh saudaranya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar semalam.
— Gambar Bernama SEDIH: K. Sinamah, 55, (tiga kanan) ibu kepada V. Renugah, 25, yang terlibat dalam kemalangan bas, kelihatan ditenangka­n oleh saudaranya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia