Utusan Borneo (Sarawak)

Pengalaman mangsa hadapi ribut

-

JASIN: “Saya terkejut dengar bunyi yang sangat kuat dan apabila saya lihat, ruparupany­a ada bumbung dan kayu yang berterbang­an terkena bumbung bahagian ruang tamu saya,” kata Radhiyah Mohamad.

Radhiyah, 41, adalah antara penghuni 20 rumah yang rosak akibat kejadian ribut dan hujan lebat di Lipat Kajang serta Simpang Kerayong di sini lewat petang kelmarin.

Beliau yang juga seorang pembantu pengurusan murid sekolah yang tinggal di Lipat Kajang berkata kejadian itu berlaku amat pantas membuatkan dirinya berasa cemas dan bimbang dengan keselamata­n diri serta anggota keluargany­a.

“Air hujan masuk mencurah-curah daripada bumbung menyebabka­n dapur dan ruang tamu rumah saya dilimpahi air. Ketika kejadian suami saya belum pulang (dari tempat kerja).

“Saya yang ketika itu panik meminta anggota keluarga untuk naik ke bahagian atas rumah bagi mengelak sesuatu yang tidak diingini,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Radhiyah berkata akibat keadaan bumbung yang rosak dipukul ribut itu, barangbara­ng di rumahnya basah dan mengalami kerosakan terutamany­a yang berada di bahagian dapur serta dua bilik tidur.

Katanya kejadian itu turut menyebabka­n bekalan elektrik di rumahnya terputus apabila beberapa pokok tumbang mengenai tiang wayar di hadapan rumahnya.

Sementara itu, seorang lagi mangsa Norfadzly Madnor, 28, berkata kejadian yang kali pertama dialaminya benarbenar mencetuska­n perasaan panik. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia