Utusan Borneo (Sarawak)

Biar hujan lebat, perarakan Krismas di Sibu tetap meriah

-

WALAUPUN hujan lebat turun selepas 10 minit perarakan Kr i s m a s bermula, na m u n ia tidak m e m a - tahkan semangat lebih 10,000 penganut Kristian dari mazhab yang berbeza untuk menyertai perarakan di Dataran Bandar Sibu, baru-baru ini.

Perarakan bertemakan ‘Glory To God In The Highest And Peace On Earth’ dimulakan dengan ucapan alu- aluan oleh Venerable Archdeacon Jamal Senada sebagai pengerusi penganjur acara merangkap Pengerusi ACS Cawangan Sibu.

Acara tahunan Persatuan Gereja-gereja Sarawak (ACS) Cawangan Sibu turut dimeriahka­n dengan pembukaan doa, upacara puji-pujian dan penyembaha­n dan membaca kitab serta mesej Krismas.

Simbolik perasmian dilakukan dengan upacara menyalakan lilin Krismas oleh ketua- ketua dan wakil gereja yang terlibat sebelum perarakan bermula.

Perarakan Krismas turut diserikan dengan penyertaan kereta- kereta berhias dengan penuh warna-warni dan persembaha­n pancaraga m dari sekolah-sekolah menengah yang mengiringi perarakan. Antara ge r e j a y a n g me n - gambil bahagia n ialah Gereja Roman Katolik, Gereja Anglikan, Borneo Evangelica­l Mission (BEM), Gereja Methodist, 611 Bread of Life, Living Waters, Sarawak Full Gospel, City Harvest Fellowship, Kasih Agape, Gereja Baptist Sibu Jaya dan Calvary Bible Presbyteri­an.

 ??  ??
 ??  ?? Oleh Florence Nervyn Gambar Othman Ishak GAYA TERSENDIRI: Bakeri Madan dari Gereja Anglikan St John berdiri di hadapan pokok Krismas gergasi dengan mengenakan pakaian tradisiona­l pahlawan Iban. MERIAH: Lebih 10,000 penganut Kristian dari mazhab yang...
Oleh Florence Nervyn Gambar Othman Ishak GAYA TERSENDIRI: Bakeri Madan dari Gereja Anglikan St John berdiri di hadapan pokok Krismas gergasi dengan mengenakan pakaian tradisiona­l pahlawan Iban. MERIAH: Lebih 10,000 penganut Kristian dari mazhab yang...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia