Utusan Borneo (Sarawak)

Ibu dukung bayi redah banjir 200 meter ke pusat pemindahan

-

KEMAMAN: Meredah air paras pinggang sejauh 200 meter ke pusat pemindahan sambil mendukung bayi baharu dilahirkan, itu antara detik cemas yang terpaksa diharungi seorang ibu muda apabila rumahnya dinaiki air malam kelmarin.

Suhaili Saharuddin, 21, dari Kampung Padang berkata dia terpaksa meredah air banjir itu pada kira-kira jam 3 pagi sambil mendukung bayinya yang baharu berumur 15 hari, Nur Sofia Mohd Rizal manakala suaminya mendukung seorang lagi anak mereka berumur tiga tahun.

“Masa tu saya sedang tidur, suami kejutkan beritahu air mula memasuki rumah... saya agak panik pada mulanya sebab risaukan bayi dan kami terus ambil keputusan untuk pindah.

“Saya redah air hingga paras pinggang sambil dukung anak... memang tuhan je tahu, rasa takut sebab tengah-tengah malam redah air, tapi saya kuatkan diri untuk selamatkan anak,” katanya ketika ditemui Bernama di Pusat Pemindahan Banjir Sekolah Menengah Kebangsaan Badrul Alam Shah, Kemasik di sini, semalam.

Suhaili berkata dia tinggal di Paka dan pulang ke rumah bapanya itu petang kelmarin untuk menghabisk­an tempoh pantangnya.

“Alhamdulil­lah, saya diberikan khemah, toto dan tikar dan makan pun diberikan lauk yang sesuai untuk orang berpantang... syukurlah.

“Pagi tadi (semalam) pegawai kesihatan datang dan bawa bayi saya ke klinik untuk rawatan dan pemeriksaa­n sebab anak saya demam kuning... Alhamdulil­lah, saya memang berterima kasih atas layanan ini,” kata ibu muda itu.

Abdul Rasid Ibrahim, 44, pula berkata ini kali kedua ru- mahnya dinaiki air sejak tinggal di perumahan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Kampung Baru Kanan, Kemasik pada September lepas.

“Hujan memang lebat sejak jam 8 malam... sekitar jam 1 pagi air mula memasuki rumah, saya dan isteri sempat mengemas perabot dan barang untuk diletakkan di tempat lebih tinggi. Kami pindah ke pusat pemindahan sekitar jam 5 pagi,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? DIPINDAHKA­N: Mangsa banjir, Suhaili Saharuddin, 21 (kiri) menyusukan anaknya Nur Sofia Mohd Rizal, (15 hari) di Pusat Pemindahan Banjir Sekolah Menengah Kebangsaan Badrul Alam Shah dekat Kemaman, semalam.
— Gambar Bernama DIPINDAHKA­N: Mangsa banjir, Suhaili Saharuddin, 21 (kiri) menyusukan anaknya Nur Sofia Mohd Rizal, (15 hari) di Pusat Pemindahan Banjir Sekolah Menengah Kebangsaan Badrul Alam Shah dekat Kemaman, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia