Utusan Borneo (Sarawak)

SEB adakan sesi pertemuan bersama pemimpin masyarakat

-

KUCHING: Sarawak Energy Berhad (SEB) mengadakan sesi pertemuan bersama pemimpin masyarakat bagi persiapan pihak berkepenti­ngan untuk kajian Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) projek Talian Penghantar­an Matang-Samariang dan TondongBat­u Kawa akan datang.

Sesi itu merupakan sebahagian daripada komitmen SEB untuk menerima pakai amalan terbaik dalam kelestaria­n pelaksanaa­n projeknya termasuk pertemuan awal bersama masyarakat.

Sesi itu merupakan anjuran bersama Pejabat Daerah Kuching melibatkan 40 pemimpin masyarakat yang telah diberi penerangan dan memberi maklum balas berkaitan projek talian penghantar­an 11 kilometer Matang-Samariang 132KV dan 32 kilometer Tondong- MJC Transmitti­ng Tower 132KV.

Pengurus Kanan SEB Johari Atok mengetuai perbincang­an berkaitan keperluan EIA dan kerja-kerja lapangan yang sedang dilakukan pada masa kini bagi projek meliputi kesan fizikal, alam sekitar dan sosioekono­mi di kawasan tersebut.

“Kami bebas untuk menerima pandangan masyarakat dan mereka bebas memberi pendapat kepada kami berhubung projek ini yang mungkin akan memberi kesan kepada mereka secara langsung atau tidak langsung. Pertemuan bersama masyarakat ini sebahagian daripada keperluan kami,” katanya.

Turut hadir Pengerusi Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Batu Lintang Sih Hua Tong yang turut menyifatka­n sesi itu adalah landasan terbaik untuk memberi peluang kepada masyarakat terlibat menyuaraka­n pendapat mereka.

Talian penghantar­an MatangSama­riang 132KV dijangka akan membekalka­n elektrik bagi kawasan Samariang, Matang Hub dan Metrocity.

Ia juga akan memenuhi keperluan bagi kawasan yang sedang giat membangun pada masa depan termasuk membekalka­n tenaga elektrik di Institut Aminuddin Baki, D-Cove, Samariang Resort City, kawasan perumahan program rumah mampu milik Petra Jaya dan Taman Perindustr­ian Samariang.

Manakala projek Menara Penghantar­an Tondong-Batu Kawa 132KV akan mengurangk­an beban stesen Muara Tabuan 2 132/33KV dan Stakan 132/33KV sekali gus memenuhi keperluan bagi kawasan berkenaan.

 ??  ?? ALBUM: Pemimpin masyarakat yang hadir pada sesi pertemuan bersama SEB merakam gambar kenangan.
ALBUM: Pemimpin masyarakat yang hadir pada sesi pertemuan bersama SEB merakam gambar kenangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia