Utusan Borneo (Sarawak)

SMK Sacred Heart, SMK St Elizabeth muncul juara kelima berturut-turut

-

SIBU: SMK Sacred Heart dan SMK St Elizabeth masingmasi­ng dinobatkan juara keseluruha­n Kejohanan Balapan dan Padang Sekolah-sekolah Bahagian Sibu Edisi Ke-51 kategori lelaki dan wanita di Stadium Tun Zaidi di sini petang kelmarin.

Lebih manis, ia merupakan kejuaraan kelima berturuttu­rut buat kedua-dua sekolah tersebut.

Dengan mengumpul sebanyak 374 mata dengan 28 pingat emas, enam perak dan tujuh gangsa mengesahka­n SMK Sacred Heart mengunggul­i kategori lelaki.

Naib juara disandang SMK Sedaya dengan mencatatka­n 277 mata dengan lima emas, lapan perak dan 12 gangsa.

SMK Kanowit memenangi tempat ketiga dengan memperoleh­i sebanyak 233 mata dengan lapan emas, sembilan perak dan lima gangsa.

Sementara itu, SMK St Elizabeth disahkan juara kategori wanita berjaya mengumpul sebanyak 358.5 mata dengan 19 emas, 11 perak dan 10 gangsa.

Pencabar terdekatny­a, SMK Kanowit memperoleh­i 321 mata dengan 12 emas, 10 perak dan 13 gangsa muncul naib juara.

SMK Sedaya menduduki tempat ketiga dengan mengumpul sebanyak 239 mata memenangi 10 emas, lapan perak dan lima gangsa.

Kejohanan empat hari itu menyaksika­n sebanyak 12 rekod baharu dicatatkan termasuk satu rekod kejohanan sekolah-sekolah Asean.

Rekod Kejohanan SekolahSek­olah Asean dipecahkan Johnny Ling dari SMK Sacred Heart dalam acara baling tukul besi dengan jarak baharu 66.40m dan rekod lama 62.3m dibuat Michael Sia pada 2012.

Sementara itu, Johnny berjaya mencipta dua rekod baharu ditabalkan sebagai Olahragawa­n Terbaik bawah 18 tahun.

Lain-lain atlet dinobatkan Olahragawa­n Terbaik ialah Azarius Badin ( bawah 15 tahun), Gabriel Ting (bawah 14 tahun) dan Benedict Duau (bawah 12 tahun).

Bagi Olahragawa­ti Terbaik, atlet dinobatkan Josephine Danson (bawah 18 tahun), Melissa Lau Sze Ling (bawah 15 tahun), Carolina Elvisia Usin (bawah 14 tahun) dan Dabby Davina Jeffry (bawah 12 tahun).

Hadiah-hadiah disampaika­n oleh Presiden Persatuan Olahraga Amatur Bahagian Sibu (SDAAA), Dr Gregory Hii.

 ??  ?? TAHNIAH: Hii (dua kanan) menyampaik­an piala kepada Pengetua SMK Sacred Heart, David Teo yang mengunggul­i Kejohanan Balapan dan Padang Sekolah-sekolah di Sibu kelmarin.
TAHNIAH: Hii (dua kanan) menyampaik­an piala kepada Pengetua SMK Sacred Heart, David Teo yang mengunggul­i Kejohanan Balapan dan Padang Sekolah-sekolah di Sibu kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia