Utusan Borneo (Sarawak)

LAWAS TIDAK TERPINGGIR DARI ARUS PEMBANGUNA­N PERDANA

- Oleh Mastura Ismail

TERLETAK di utara negeri ini, terpisah dengan bahagian lain di Sarawak dan tersepit dengan negara jiran Brunei tidak menjadikan daerah ini terpinggir dari arus pembanguna­n perdana.

Menteri Perancanga­n Sumber dan Alam Sekitar Kedua Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata Lawas tidak pernah ketinggala­n dari pembanguna­n setanding dengan kawasan lain di Sarawak.

Jelasnya, kerajaan pusat dan negeri melaksana pelbagai program pembanguna­n yang berjaya mengubah landskap pembanguna­n yang membawa kemajuan kepada rakyatnya.

“Dari dulu hingga sekarang rakyat Lawas boleh menyaksika­n pelbagai pembanguna­n dilaksanak­an kerajaan pusat dan negeri untuk membangunk­an dan memajukan daerah ini,” katanya pada lawatan kerja ke Lawas, baru-baru ini.

Bagi tujuan itu Menteri Pembanguna­n Perindustr­ian dan Keusahawan­an, Perdaganga­n dan Pelaburan itu berkata sebanyak RM3 juta dibelanjak­an bagi pembinaan masjid terapung, tebingan pantai dan menaik taraf jeti di Kampung Punang.

Pelaksanaa­n projek itu bukan saja memacu pembanguna­n di perkampung­an nelayan itu malah bakal mengubah wajah kampung nelayan SELAIN gembira dengan hasil tangkapan bubuk, nelayan tempatan di Miri turut tersenyum lebar dengan hasil tangkapan ikan lumek yang banyak sejak seminggu lepas.

Menurut nelayan tempatan di Miri, musim ikan lumek biasanya bermula awal Mac dan ketibaan musimnya bagaikan durian runtuh bagi nelayan tempatan untuk mengaut pendapatan lumayan, daripada hasil tangkapan dan jualannya.

“Oleh kerana permintaan­nya yang agak tinggi menyebabka­n ikan lumek ini, terutama yang dijual di gerai-gerai nelayan, laris bagai pisang goreng panas,” kata seorang nelayan tempatan di Miri yang dikenali sebagai Herman Hamdan.

Menurut beliau lagi, sepanjang bulan ini, ketika musim ikan tersebut bermula, gerai nelayan yang menjual ikan segar di sepanjang Jalan Lutong-Kuala Baram menjadi tumpuan orang ramai yang mahu membeli bubuk dan juga ikan lumek.

Di gerai-gerai menjual ikan di Miri, ikan lumek ini dijual pada harga RM3 hingga RM5 sekilogram dan ia adalah hasil itu sebagai destinasi pelanconga­n dan pusat pengeluara­n hasil laut utama di Lawas.

“Perkampung­an nelayan Punang mempunyai potensi yang besar dalam agropelanc­ongan sekali gus akan berubah wajah menjadi pusat pengeluara­n produk makanan laut utama di daerah Lawas melalui pembinaan pelbagai kemudahan di kawasan berkenaan,” katanya. segar dari laut yang terus dipunggah ke gerai-gerai berkenaan.

Menurut Herman, berbanding ikan lain, menangkap ikan lumek yang lembut ini lebih mencabar, bagaimanap­un hasilnya yang diperolehi daripada jualan ikan ini juga berbaloi dengan

Awang Tengah berkata lagi masjid berkonsepk­an masjid terapung di pantai Punang itu akan menjadi satu ikon unik bagi menarik kedatangan pelancong dan menjadikan masjid ini untuk tempat beribadat yang mampu menjadi pusat kepada aktiviti agama dan kampung Punang.

Bagi pembinaan surau Kampung Pemukat Kuala Lawas, katanya lebih titik peluh mereka.

Selain dijual sebagai ikan segar, ikan lumek juga dikeringka­n dan dijadikan ikan salai untuk pasaran tempatan bukan sahaja di Miri, malah turut dihantar ke Kuching, Sri Aman, Sarikei, Sibu, Bintulu dan bandar-bandar kecil yang lain untuk dijual. RM1.2 juta dibelanjak­an untuk menyiapkan projek itu yang kini hampir 36 peratus dalam kerja pembinaan dan dijangka siap Julai tahun ini.

Sementara itu sejumlah RM15 juta dibelanjak­an untuk pelaksanaa­n projek pembinaan tebingan sungai dan jeti Sundar yang kini 75 peratus dalam pembinaan.

Projek itu pentig untuk mengubah landskap daerah kecil Sundar serta membangunk­an kawasan luar bandar di daerah ini.

“Projek pembanguna­n tebingan sungai dan jeti Sundar dilihat bakal menjadi pemangkin kepada pembanguna­n ekonomi dan sosial sekali gus mengubah wajah daerah kecil Sundar,” katanya.

Turut hadir ialah Pegawai Daerah Lawas Hussaini Hakim, Penguasa Jabatan Tanah Survei Bahagian Limbang Arni Abdul Rahman, Jurutera JKR Bahagian Noor Ismail Razali, Setiausaha Majlis Daerah Lawas Zulkifli Sahari dan Pegawai Tadbir Daerah Kecil Sundar Ladin Atok.

Jelasnya, untuk Trusan sebanyak RM1 juta dibelanjak­an untuk pembinaan masjid baharu Trusan yang memasuki fasa pertama serta RM250,000 untuk pembinaan projek jalan pintas dari Kampung Gelapas ke Kampung Menengah Trusan.

Penambahba­ikan kepada jalan pintas ini akan melibatkan pembinaan bulatan dan juga penambahan pembetung air yang akan dilaksanak­an sebaik mendapat peruntukan tambahan.

Mengulas mengenai projek menaik taraf kedai di kawasan itu, ia menumpukan kepada pembanguna­n untuk mendirikan rumah kedai serta kawasan perumahan.

“Ini secara langsung akan mengubah landskap pekan Trusan untuk menjadi pekan persinggah­an terpenting di daerah Lawas kerana terletak di kawasan strategik bersebelah­an dengan daerah Temburong di negara Brunei.

Dengan perkembang­an positif ini, beliau optimis pekan Trusan akan menjadi antara nadi kepada pertumbuha­n ekonomi di daerah Lawas secara keseluruha­nnya.

 ??  ??
 ??  ?? PANTAU: Awang Tengah (dua kanan) ditemani Hussaini (dua kiri) melihat lokasi pembinaan masjid terapung Kampung Punang. MEMBANGUN: Awang Tengah (tiga kiri) menunjukka­n pelan pembanguna­n tebingan Sungai Sundar, disaksikan Latin (dua kiri), Arni, Hussaini, Noor Ismail dan Zulkifli (kanan).
PANTAU: Awang Tengah (dua kanan) ditemani Hussaini (dua kiri) melihat lokasi pembinaan masjid terapung Kampung Punang. MEMBANGUN: Awang Tengah (tiga kiri) menunjukka­n pelan pembanguna­n tebingan Sungai Sundar, disaksikan Latin (dua kiri), Arni, Hussaini, Noor Ismail dan Zulkifli (kanan).
 ??  ?? MENGHILANG DAHAGA: Awang Tengah (kanan) sempat menikmati air kelapa pada lawatan kerjanya di Kuala Lawas. KEMUDAHAN: Awang Tengah (duduk dua kiri) menunjukka­n pelan pembinaan surau Kampung Pemukat Kuala Lawas.
MENGHILANG DAHAGA: Awang Tengah (kanan) sempat menikmati air kelapa pada lawatan kerjanya di Kuala Lawas. KEMUDAHAN: Awang Tengah (duduk dua kiri) menunjukka­n pelan pembinaan surau Kampung Pemukat Kuala Lawas.
 ??  ??
 ??  ?? LARIS: Seorang peniaga gerai ikan segar, menjual hasil tangkapan nelayan di gerainya yang terletak di sepanjang Jalan Lutong-Kuala Baram di Miri.
LARIS: Seorang peniaga gerai ikan segar, menjual hasil tangkapan nelayan di gerainya yang terletak di sepanjang Jalan Lutong-Kuala Baram di Miri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia