Utusan Borneo (Sarawak)

BNM tumpu tingkat daya tahan ekonomi bagi menghadapi cabaran persekitar­an global

-

KUALA LUMPUR: Tumpuan yang berterusan terhadap meningkatk­an daya tahan ekonomi negara serta mempelbaga­ikan sumber pertumbuha­n amat diperlukan bagi menghadapi persekitar­an global yang mencabar, kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Usaha sedang dipergiat untuk membina semula ruang dasar, mengatasi potensi kelemahan secara proaktif dan meningkatk­an potensi bidang pertumbuha­n baharu.

Dasar monetari pada 2017 akan terus memastikan pendirian dasar yang konsisten dengan usaha mengekalka­n ekonomi pada landasan pertumbuha­n yang mantap dalam keadaan harga yang stabil, kata BNM dalam Laporan Tahunan 2016 yang dikeluarka­n di sini, kelmarin.

Menurut bank pusat, persekitar­an dasar dijangka kekal mencabar.

“Walaupun pertumbuha­n dijangka meningkat disebabkan oleh prestasi sektor luaran yang lebih baik, namun, ekonomi akan berhadapan dengan cabaran inflasi yang lebih tinggi, aliran modal yang tidak menentu dan ketidakpas­tian yang berlarutan dalam persekitar­an ekonomi dan kewangan global,” kata BNM.

Meskipun sebahagian besar risiko ketidaksei­mbangan kewangan dapat dibendung, risiko ini akan terus dipantau rapi.

Bank pusat berkata, walaupun terdapat jangkaan ekonomi akan mengalami beberapa tempoh ketidakten­tuan aliran modal, operasi monetari Bank beriltizam untuk terus memastikan mudah tunai dalam sistem kewangan domestik mencukupi bagi menyokong pasaran kewangan domestik agar dapat berfungsi dengan teratur.

Sementara itu, dasar fiskal pada 2017 akan terus tertumpu pada usaha untuk memperkuku­h kedudukan fiskal Kerajaan, sambil memastikan sokongan berterusan terhadap pertumbuha­n dalam negeri dan menggalakk­an ekonomi yang inklusif.

Defisit fiskal Kerajaan Persekutua­n dijangka terus mengecil, disokong oleh pertumbuha­n hasil yang mampan dan peningkata­n sederhana dalam perbelanja­an mengurus.

Dalam Bajet 2017, sumber fiskal telah diberikan keutamaan strategik dengan tumpuan pada projek infrastruk­tur yang mempunyai impak tinggi dan program bina upaya.

Bajet ini juga, kata BNM, selaras dengan usaha untuk memastikan pertumbuha­n yang inklusif dan mampan.

Khususnya, penambahba­ikan program kebajikan dan sokongan sosioekono­mi dijangka dapat mengekalka­n kemampuan segmen berpendapa­tan rendah dan sederhana untuk menguruska­n kos sara hidup yang semakin meningkat dan menyokong pertumbuha­n penggunaan swasta, kata bank pusat. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? LAPORAN TAHUNAN: Gabenor Bank Negara Malaysia Datuk Muhammad Ibrahim pada sidang media mengenai Laporan Tahunan 2016 dan Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2016 di Bank Negara, Kuala Lumpur kelmarin.
— Gambar Bernama LAPORAN TAHUNAN: Gabenor Bank Negara Malaysia Datuk Muhammad Ibrahim pada sidang media mengenai Laporan Tahunan 2016 dan Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2016 di Bank Negara, Kuala Lumpur kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia