Utusan Borneo (Sarawak)

FELCRA terus jadi agensi Kementeria­n Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah

-

KUCHING: FELCRA akan terus menjadi agensi di bawah Kementeria­n Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah ( KKLW) bagi membantu meningkatk­an pendapatan isi rumah penduduk luar bandar di negeri ini.

Timbalan Menterinya Datuk Alexander Nanta Linggi berkata, FELCRA juga ada hubung kait dengan penanaman kelapa sawit atau tanaman komoditi lain.

“FELCRA sudah lama bertapak di Sarawak dan membantu meningkatk­an ekonomi Sarawak dan negara.

“Tanggungja­wab FELCRA sememangny­a dipuji, menjadi agensi dalam kementeria­n yang membantu melaksanak­an setiap program untuk kesejahter­aan penduduk luar bandar,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media Majlis Rama-Tamah Aidilfitri dan Ngiling Bidai 2017 KKLW di sebuah hotel terkemuka di sini semalam.

Alexander menambah, FELCRA juga melaksanak­an program bantuan perumahan sama ada bina rumah baharu atau baik pulih rumah.

“Setiap tahun Kementeria­n Kewangan membentang­kan bajet di Parlimen melalui KKLW bagi membantu golongan sasar.

“Kita juga memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan rumah melalui Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT),” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kapit berkata selain memberi bantuan perumahan, FELCRA juga membantu menyediaka­n kemudahan lain.

FELCRA juga membantu membina jalan raya di luar bandar yang menjadi agensi dalam KKLW yang memberi keselesaan kepada penduduk luar bandar.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi FELCRA Zainal Abidin Sharif berkata, beberapa kawasan di Sarawak sudah menjadi pusat pengeluar.

Katanya, pusat itu akan dimajukan dan perbincang­an FELCRA bersama kerajaan negeri berkaitan perkara itu sudah dijalankan.

 ??  ?? BANTU PENDUDUK: Alexander ditemani Zainal mengadakan sidang media.
BANTU PENDUDUK: Alexander ditemani Zainal mengadakan sidang media.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia