Utusan Borneo (Sarawak)

Tracy, Martin dan Michael dinobat juara pidato Iban UB-AEDIL 2017

-

KUCHING: Pertanding­an Pidato Iban UB- AEDIL 2017 yang berakhir semalam menyaksika­n Tracy Layau, Martin Dinil dan Michael Bandang Tinggai dinobatkan sebagai pemenang kategori masing-masing.

Tracy merupakan pemenang bagi kategori Sekolah Menengah yang membawa pulang hadiah berupa wang tunai RM1,500 berserta piala dan sijil penyertaan, sementara Michael dinobatkan juara bagi kategori Institusi Pengajian Tinggi ( IPT) membawa pulang wang tunai RM2,000, piala serta sijil.

Martin yang membawa pulang hadiah wang tunai RM2,000, piala serta sijil merupakan pemenang kategori Terbuka Bawah 45 tahun.

Majlis penyampaia­n hadiah yang disempurna­kan Menteri Muda Belia dan Sukan Snowdan Lawan serta dihadiri Pengerusi Pengelola Churchill Edward Drem diadakan di Auditorium Tun Ahmad Zaidi Adruce (TAZA) Institut Pendidikan Guru (IPG) Batu Lintang di sini, semalam.

Snowdan pada majlis yang sama turut mengumumka­n peruntukan RM10,000 kepada jawatankua­sa pengelola sekali gus memohon mereka menganjurk­an pertanding­an sama pada tahun hadapan.

Sementara itu, bagi pemenang tempat kedua dan ketiga kategori Sekolah Menengah masing-masing dimenangi oleh Jasmine Lyne Jap dari SMK Engkilili dan Marlia Kilat dari SMK Song.

Jasmine membawa pulang hadiah wang tunai RM1,000, piala dan sijil, sementara Marlia membawa pulang hadiah wang tunai RM500, piala serta sijil.

Bagi kategori IPT, Brolin Golayous dan Nicholas Beliang Engkabi dinobatkan sebagai pemenang tempat kedua dan ketiga yang masing-masing membawa pulang wang tunai RM1,500 dan RM500 berserta piala dan sijil.

Kategori Terbuka Bawah 45 tahun pula menyaksika­n tempat kedua dimenangi Sangin Juat yang membawa pulang wang tunai RM1,500, piala serta sijil dan tempat ketiga Suda Lunyong yang membawa pulang RM500, piala serta sijil.

Kesemua peserta pidato masing-masing menerima sijil penyertaan dan sagu hati wang tunai RM200 (tempat keempat, kelima dan keenam).

Pertanding­an Pidato Iban berkenaan anjuran bersama Utusan Borneo dan Persatuan Pembanguna­n Pendidikan Bahasa Iban (AEDIL).

Hadir sama pada majlis penyampaia­n hadiah, Pengurus Kawasan Kuching See Hua Group Wong Sing Seng dan Pengarang Urusan Utusan Borneo Sulaiman Bujang.

 ??  ?? SEMANGAT: Finalis bagi kategori sekolah menengah bersemanga­t mempersemb­ahkan pidato.
SEMANGAT: Finalis bagi kategori sekolah menengah bersemanga­t mempersemb­ahkan pidato.
 ??  ?? BAKAT BESAR: Finalis kategori IPT tidak ketinggala­n menyerlahk­an bakatnya dalam berpidato.
BAKAT BESAR: Finalis kategori IPT tidak ketinggala­n menyerlahk­an bakatnya dalam berpidato.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia