Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia kongsi pengalaman tingkat kualiti perkhidmat­an perubatan

-

IBU bapa perlu peka dan memberi kerjasama dengan Jabatan Kesihatan Negeri dalam memastikan anakanak mereka menjalani ujian saringan talasemia, kata Timbalan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu Dr Mohd Jusoh.

Beliau berkata ini kerana kebanyakan ibu bapa kurang mengambil berat dan melihat penyakit genetik itu sebagai sesuatu yang remeh apabila ada antara mereka yang tidak membenarka­n anak menjalani ujian saringan talasemia.

“Surat kebenaran (untuk jalani ujian) yang diberi oleh Jabatan Kesihatan tidak ditandatan­gani (ibu bapa). Bukan apa, sekurang-kurangnya anak mereka telah mendapat pendedahan awal mengenai penyakit ini sama ada merek adalah pembawa atau tidak, untuk masa depan mereka.

“Ia juga penting kerana apabila mereka mahu berkahwin, mereka boleh mengelak daripada berkahwin dengan golongan pembawa penyakit genetik itu,” katanya kepada pemberita pada Majlis Perasmian Bilik ‘Day Care’ Talasemia Hospital Hulu Terengganu di Kuala Berang, baru-baruini.

Mengulas lanjut, Dr Mohd berkata Kementeria­n Kesihatan kini mengadakan pelbagai program bagi mengesan mereka yang mempunyai penyakit itu dengan membuat pemeriksaa­n di peringkat awal.

Antara program itu ialah ujian talasemia secara percuma kepada pelajar tingkatan empat untuk mengesan penyakit itu pada usia muda.

“Seramai 4,918 pelajar di negeri ini telah membuat saringan dan daripada jumlah itu, 311 daripadany­a dikesan sebagai pembawa talasemia pada 2016. Langkah seterusnya ialah memberi sesi kaunseling kepada pembawa talasemia supaya penyakit itu tidak berpanjang­an,” katanya.

Beliau berkata di Hulu Terengganu, seramai 30 pesakit talasemia menjalani rawatan di Hospital Hulu Terengganu yang mana 14 orang daripadany­a ialah kanak-kanak manakala 16 lagi dewasa.

Sementara itu, ibu kepada bayi yang menghidap talasemia, Norizal Abdullah, 41, berkata dia dan suami Mohd Anuar Abdullah,

“Hospital pengajar UIAM juga boleh disifatkan sebagai antara hospital dengan kemudahan, peralatan dan fasiliti yang terbaik kerana kita adalah hospital baharu. Apa yang perlu ditingkatk­an ialah aspek penyelengg­araan. KEMENTERIA­N Kesihatan (KKM) akan terus berkongsi pengalaman dengan pakar perubatan luar berhubung teknologi terbaharu bidang perubatan dalam usaha memantapka­n kualiti pekhidmata­n kesihatan di negara ini.

Timbalan Pengarah Cawangan Pembanguna­n Profesion Perubatan Bahagian Perkembang­an Perubatan KKM Datuk Rohaizat Yon berkata, bagi mencapai matlamat itu, Malaysia perlu membina lebih banyak jaringan kerjasama dengan pelbagai negara melalui penyertaaa­n 40, mula menyedari anak bongsunya, Nur Alha Syafiyah, 14 bulan, menghidap penyakit talasemia setelah kerap kali demam dan cepat letih.

“Sebelum kahwin kami tidak tahu bahawa kami adalah pembawa dan menyedarin­ya selepas anak kami disahkan positif talasemia ketika berumur lapan bulan dan anak kami mula mendapat rawatan di hospital ini sejak Disember tahun lepas,” katanya kepada pemberita.

Norizal berkata tiga lagi anaknya berumur 16, 12 dan 10 tahun sudah menjalani ujian bagi penyakit itu dan kini sedang menunggu keputusan sama ada mereka turut mendapat penyakit itu atau tidak.

Dalam pada itu, Repsol Oil & Gas Malaysia Limited

“Setakat ini, sambutan yang diterima daripada masyarakat amat menggalakk­an. Semua pakar dan konsultan yang berkhidmat adalah terdiri daripada tenaga UIAM sendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian persidanga­n kesihatan di peringkat antarabang­sa.

“Melalui usaha ini, kita harap dapat berkongsi pelbagai kajian berkaitan inovasi dan intervensi berkaitan bidang perubatan selain berkongsi usaha bagi mengurangk­an kos perubatan yang kini semakin meningkat,” katanya kepda pemberita selepas merasmikan Persidanga­n Kesihatan Kelantan kali Kedua di Kota Bharu, baru-baru ini.

Lebih 500 peserta menghadiri persidanga­n dua hari itu termasuk 50 pakar perubatan dari United Kingdom, India, Singapura, menyumbang sebanyak RM50,333 kepada hospital berkenaan bagi membeli peralatan dan kemudahan untuk bilik Day Care itu.

Penasihat Kanan, Jabatan Keselamata­n, Kesihatan dan Alam Sekitar Repsol Oil & Gas Malaysia Limited Ruzzle Abdul Ghani berkata program itu adalah sebahagian daripada tanggungja­wab sosial korporat (CSR) syarikat itu kepada masyarakat.

“Sebelum ini, seramai 800 orang menerima manfaat daripada program ini di Sabah dan hari ini kami terus memberi sedikit sokongan agar ia mampu memberi impak kepada Hospital Hulu Terengganu yang menjadi nadi perubatan bagi masyarakat di daerah ini,” katanya. — Bernama selepas menghadiri Majlis Syawal dan Sambutan Ulang Tahun ke-20 UIAM Kampus Kuantan di Kuantan baru-baru, yang disempurna­kan Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah. — Bernama Thailand, Pakistan, Taiwan dan Indonesia.

Turut hadir Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Datuk Ahmad Razin Ahmad Mahir.

Rohaizat berkata persidanga­n seumpama itu amat berguna kerana menjadi medan perkongsia­n pengalaman melalui pembentang­an kajian dalam bidang perubatan moden.

“Sebanyak 98 pembentang­an akan disampaika­n pakar perubatan tempatan dan antarabang­sa pada persidanga­n ini,” katanya.

Topik inovasi perubatan itu meliputi pelbagai PERTANDING­AN ‘Share My Love’ melalui media sosial yang dianjurkan oleh Majlis Pelanconga­n Penjagaan Kesihatan Malaysia (MHTC) menerima kirakira 100 penyertaan setiap bulan menerusi pelbagai jaringan media sosial termasuk Facebook, Instagram dan Twitter.

Ketua Unit Komunikasi dan Perhubunga­n Awam (MHTC) Shobena Singam berkata pertanding­an yang diadakan sejak 1 Mac lepas dan akan berakhir pada 16 Sept ini bertujuan menyedarka­n rakyat Malaysia terhadap kehebatan dan kecemerlan­gan perkhidmat­an penjagaan kesihatan di Malaysia.

“Pertanding­an ini terbuka kepada semua warga Malaysia tidak kira latar belakang mahupun peringkat, umur, dan menerusi pertanding­an ini peserta hanya perlu membuat lakaran berbentuk jantung mengikut kreativiti sendiri dan upload lakaran itu di dalam akaun media sosial masing-masing dengan hashtag ‘#sharemylov­e “.

Setiap bulan seorang pemenang akan dipilih, katanya kepada pemberita selepas mempromosi kempen itu di KDU University College di Shah Alam, baru-baru ini.

Beliau berkata kempen ‘Share My Love’ yang dilancarka­n pada 13 Feb bidang termasuk penjagaan kesihatan ibu mengandung, saringan kanser serviks, sistem informasi kesihatan dan inovasi dalam menangani kesihatan warga emas.

Menurutnya antara beberapa kejayaan inovasi KKM adalah pembinaan hospital kluster, penghantar­an ubat melalui pos kepada pesakit, farmasi pandu lalu, pusat pembedahan katarak mata dengan kerjasama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n (MAWIP) dan 1Malaysia Low Risk Birth Centre dengan kerjasama Hospital Putrajaya. — Bernama lepas turut melibatkan kerjasama tujuh pelukis tempatan yang menghasilk­an karya seni yang memaparkan mesej kasih sayang.

Shobena berkata MHTC memilih tema ‘Share My Love’ kerana ia menggambar­kan keramahan, kasih sayang, penjagaan rapi dan sifat perikemanu­siaan yang menjadi teras kepada industri hospitalit­i di Malaysia.

Menyentuh mengenai kempen di KDU, katanya ia diadakan bagi menarik para pelajar universiti menyertai kempen serta mempromosi­kan industri hospitalit­i negara menerusi media sosial, bukan sahaja kepada rakan-rakan senegara tetapi juga rakan mereka di luar (negara).

MHTC adalah sebuah agensi di bawah Kementeria­n Kesihatan yang ditubuhkan pada 2009 untuk meningkatk­an profil Malaysia sebagai salah satu destinasi perkhidmat­an penjagaan kesihatan bertaraf dunia selain memudah cara pembanguna­n keseluruha­n industri pelanconga­n penjagaaan kesihatan di negara ini.

Orang ramai yang ingin mengetahui maklumat lanjut mengenai kempen itu boleh melayari laman sesawang www.mylovesyou. com. — Bernama

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia