Utusan Borneo (Sarawak)

KPNKK beri amaran jangan naik harga sepanjang Aidiladha

-

KUALA NERUS: Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akan mempengeru­sikan mesyuarat Suruhanjay­a Pasukan Polis bagi memilih Ketua Polis Negara yang baharu berikutan persaraan Tan Sri Khalid Abu Bakar bulan depan.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata selepas itu, nama Ketua Polis Negara yang baharu itu dipersemba­hkan kepada Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V pada 4 Sept untuk perkenan Seri Paduka sebelum pelantikan rasmi diumumkan.

“Jadi, saya harap tiada spekulasi berlaku terhadap sesiapa sahaja yang akan menggantik­an beliau,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidanga­n Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Nerus di Stadium Tertutup, Gong Badak di sini, semalam.

Beliau berkata, pada mesyuarat Suruhanjay­a Pasukan Polis itu, perkara berhubung pelantikan pengarah baharu bagi beberapa jabatan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) juga akan dibincangk­an.

Sebelum ini, Khalid mengesahka­n kepada media bahawa beliau akan bersara bulan depan selepas 40 tahun berkhidmat dengan PDRM dan tidak akan menyambung kontrak perkhidmat­annya meskipun ditawarkan kerajaan.

Sementara itu, Ahmad Zahid menghormat­i keputusan JITRA: Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK) memberi amaran tegas kepada para peniaga yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barangan mereka sesuka hati sepanjang perayaan Aidiladha ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Henry Sum Agong berkata peniaga yang didapati berbuat demikian akan dikenakan tindakan tegas.

“Jika terbukti bersalah, peniaga boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Anti Pencatutan 2011 yang membawa hukuman denda RM100,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali bagi individu dan jika melibatkan syarikat akan dikenakan denda sebanyak RM500,000,” katanya.

Beliau berkata demikian Khalid dan menzahirka­n penghargaa­n kepadanya kerana banyak menyumbang­kan tenaga dan usaha dalam menaikkan imej kepolisan negara menerusi pelbagai transforma­si sepanjang berkhidmat dengan PDRM.

“Sepanjang perkhidmat­annya, beliau banyak melakukan transforma­si di Bukit Aman dan membantu menterjema­hkan visi Kementeria­n Dalam Negeri bagi mengurangk­an indeks jenayah di peringkat negara dengan kita kepada pemberita selepas merasmikan Program Citarasa Malaysia 2017 di Tesco berjaya mencapai penurunan kadar jenayah sehingga 47 peratus,” katanya.

Dalam perkembang­an lain, Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO yang menjalanka­n tugas-tugas timbalan presiden parti berkata semua badan perhubunga­n UMNO negeri telah menghantar senarai calon Pilihan Raya Umum Ke-14 kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presiden UMNO.

“Namun, calon itu bukan Malaysia cawangan Jitra yang turut dihadiri Pengarah di Pejabat Ketua Pegawai muktamad kerana kita akan meneruskan kajian dan tinjauan terhadapny­a sama ada boleh menang atau tidak kerana calon yang dipilih bakal menjadi jenama baik kepada parti untuk menang pilihan raya di peringkat Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

“Metodologi yang sama akan digunakan bagi partiparti komponen BN dengan setiap calon dipilih presiden parti masing-masing,” katanya. — Bernama Eksekutif Tesco Malaysia, Datuk Azlam Shah Alias, di sini, semalam.

Beliau berkata, kerajaan mengambil perhatian serius berhubung hal ini supaya pengguna tidak terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi akibat tindakan peniaga yang mengambil peluang untuk mendapat untung berlipat ganda.

“Kita ada sahabat KPDNKK yang menyediaka­n saluran bagi membuat aduan, jika terdapat peniaga yang sengaja menaikan harga keterlalua­n, segera buat laporan kepada pegawai penguat kuasa di negeri-negeri untuk mereka bertindak,” katanya.

Sementara itu, Henry berkata menjelang sambutan Aidiladha pada 1 Sept ini, bekalan ayam dan daging di seluruh negara mencukupi. — Bernama ALOR GAJAH: Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an Datuk Seri Hamzah Zainudin menggesa syarikat pengeluar mainan kanak-kanak di negara ini mematuhi Peraturan-Peraturan Perlindung­an Pengguna 2010 bagi menjaga keselamata­n kanak-kanak.

Beliau berkata antara peraturan tersebut ialah syarikat perlu membuat pendaftara­n aktiviti membekal mainan dan melakukan ujian terha- dap mainan di makmal yang mempunyai standard yang telah ditetapkan.

“Semua mainan yang dikilang sama ada di dalam negara mahupun dari luar negara perlu mendapat tanda Malaysian Conformity (MC) ( pematuhan standard) sebelum dipasarkan kepada pengguna,” katanya dalam kenyataan yang diedarkan selepas beliau melawat Kilang mainan Su Ta Toys Sdn Bhd semalam.

Beliau berkata sehingga 30 Jun lalu, sebanyak 1,050 syarikat telah mendaftar dengan kementeria­nnya dan sebanyak 30,986 Sijil Perakuan Pematuhan telah dikeluarka­n dalam tempoh tersebut.

Hamzah berkata pihaknya akan sentiasa membuat pemantauan dengan melakukan penguatkua­saan bersama agensi berkaitan bagi menjaga keselamata­n pengguna khususnya kanakkanak. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? RAMAH MESRA: Ahmad Zahid (tengah) melayan para perwakilan yang ingin bergambar dengannya selepas merasmikan Persidanga­n Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Terengganu dekat Kuala Nerus, semalam.
— Gambar Bernama RAMAH MESRA: Ahmad Zahid (tengah) melayan para perwakilan yang ingin bergambar dengannya selepas merasmikan Persidanga­n Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Terengganu dekat Kuala Nerus, semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? TINJAU: Henry (dua kiri) menunjukan produk perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang dipamerkan pada majlis perasmian Program Citarasa Malaysia 2017 di Tesco Malaysia cawangan Jitra, dekat Jitra, semalam.
— Gambar Bernama TINJAU: Henry (dua kiri) menunjukan produk perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang dipamerkan pada majlis perasmian Program Citarasa Malaysia 2017 di Tesco Malaysia cawangan Jitra, dekat Jitra, semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? LAWATAN: Hamzah (tiga kiri) melihat produk mainan yang dihasilkan ketika melawat Kilang mainan Su Ta Toys Sdn Bhd di kawasan Perindustr­ian Alor Gajah di Melaka, semalam.
— Gambar Bernama LAWATAN: Hamzah (tiga kiri) melihat produk mainan yang dihasilkan ketika melawat Kilang mainan Su Ta Toys Sdn Bhd di kawasan Perindustr­ian Alor Gajah di Melaka, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia